Heinrich (II.) Posthumus Reuß (jongere
lijn) * 10
juni 1572 Gera; † 3 december 1635
vooraf:
Al sinds 1193 heten alle zonen in de adelijke familie Reuß
Heinrich. Dit ter ere van keizer Heinrich van
Hohenstaufen (zoon van Barbarossa). Eerst
Heinrich zonder
meer, maar als er twee zonen geboren worden: 'de oudere', 'de
jongere', en als er nog meer komen 'de middelste'
of men
begint toch maar te nummeren. De familie is zeer uitgebreid en vaak
gesplitst (en elke keer werd hun stukje grond,
erfdeel,
kleiner). Dus verwarring troef.
Heinrich (II.) was de enige
zoon van Heinrich XVI ((I.)) Reuß zu Gera (1530-1572), de stichter
van de
jongere Reuss-lijn, en zijn tweede vrouw gravin
Dorothea von Solms-Sonnenwalde (1547-1595). Zijn vader overleed
terwijl zijn moeder zwanger was. Vandaar zijn (handige) bijnaam:
Posthumus: hij werd enkele maanden na het
overlijden van zijn vader geboren.
Heinrich was een begaafd politicus met een brede kijk op het leven. Hij had
zelf in Straatsburg gestudeerd: rechten (vanzelfsprekend), maar
eigenlijk was hij vooral geïnteresseerd in de
schone kunsten,
de letteren en muziek. Toen hij meerderjarig werd (toen : 23 jaar,
dus in 1595) nam hij met vaste hand het roer over en zette zich aan
de herorganisatie van het politieke, economische en culturele leven
in zijn
minivorstendom , waarvan
Gera de
hoofdstad was. Hij verbleef ook bij voorkeur op zijn kasteel aldaar.
In zijn pogingen om de economie en het onderwijs te bevorderen
boekte hij grote successen. Belangrijk was ook de stichting van het
gymnasium
Rutheneum in Gera. (bestaat nog steeds).
Het trok al snel studenten aan uit de hele regio. Hier een
ansichtkaart uit 1908 dat herinnert aan de stichting en de
stichter... (en twee meer recente
Heinrichen)
Ook belangrijk:
Tegen het advies/zin van de
lutherse clerus in, haalde hij
religieuze vluchtelingen uit Vlaanderen naar het land (calvinisten)
en liet hen hun stiel uitoefenen in Gera. M.n. de komst van de
wolfabrikant en bewerker
Nicolaas De Smit
(geboortig van Doornik, in 1585 naar Brussel uitgeweken, en dan 10
jaar later gevlucht zoals zovelen. "En Vlaanderen bloedde dood..."). Dit leidde
tot een grote opleving van de wolproduktie en een economische bloei
van het vorstendommetje. In 1892 werd de scène alsvolgt verbeeld
door een Duitse romantische schilder.
Heinrich ontvangt Nicolaus de Smit (1595). Schilderij van
Heinrich Kirchgeorg, 1892.
Verder centraliseerde Reuss de versnipperde politieke macht
(oprichting van een
Kanselarij), idem voor de kerk (
Consistorie).
Onder zijn bewind ontwikkelde Gera zich ook tot een cultureel
centrum van de Pruisische gebieden.
Ook buiten zijn eigen land
werd Heinrich geëerd. Hij was bijv.
raadsheer
van drie achtereenvolgende Habsburgse keizers (NB:
het is oorlog, en de keizer is
rooms-katholiek. Heinrich is
overtuigd Lutheraan, maar.. voor de goede verstaander:
evangelisch-katholiek)
.
Hij was betrokken bij talrijke diplomatieke missies (o.a.
pogingen tot wapenstilstand en/of vrede tussen de Duitse vorsten en
steden en hun keizer). Hij was een graag geziene gast aan de hoven van Wenen en Dresden
(waar Heinrich Schütz kapelmeester was). Het standbeeld hieronder
heeft het niet gehouden tot vandaag (In 1958 - DDR-tijd
verwijderd)/
Muziek
Vanaf 1608 is Peter Neander (Vergrieksing van 'Neumann')
actief in Gera. Hij is cantor van de kerk, en muziekdirecteur van de
stad; en natuurlijk leider van de
hofkapel. Reuss zong zelf ook mee
(bariton). In 1617 vraagt
Heinrich Reuss Schütz (geboortig van Köstritz, vlakbij Gera) om advies: Wat is een solide basis voor een hofkapel
en het muziekleven in de stad/school (instrumenten en zangers)?.
Het antwoord van Schütz is bewaard gebleven.
Niet gering ! Neander werd/was de geknipte persoon voor de
uitoefening van het ambt van muziekdirecteur. Bij de oprichting van
de school kreeg hij de functie van
Figuralcantor (zoals Schein/Bach bij de Thomasschool in Leipzig).
Zijn uitvaart
Hij is vooral bekend
gebleven vanwege de monumentale muziek, die Heinrich Schütz voor
zijn uitvaart componeerde. Het verhaal daarover leest u
hier