Tijd voor een
Erziehung des Menschengeschlechts 2.0
Geef het onderwijs maar weer de schuld...
Niet het
onderwijs faalt, maar de ‘menselijke soort’ schiet structureel tekort
als het op sociaal gedrag aankomt. Met de vinger wijzen helpt niet… Er is
nood aan een samenlevingsbreed ‘pedagogisch project’ waarin de complexiteit van
de menselijke soort op een niet moraliserende wijze wordt geïntegereerd.
Er kan geen samenlevingsprobleem in de media aan bod komen , of al spoedig
klinkt het: ‘Ons
onderwijs faalt‘… Maakt niet uit of het over het gebrek aan burgerschap
gaat, of over godsdiensttwisten, of over radicalisering, racisme of seksuele
vooroordelen. Altijd krijgt het onderwijs de schuld, meestal gevolgd door
een oproep voortaan beter hun best te doen. Opgeheven vingertjes van
stuurlui aan wal, die het natuurlijk altijd beter weten.
[Bijv.
in De MORGEN op p. 12-13 bij drie ervaringservaringsverhalen van jongeren
over racisme op school: -
zie screenshot]
Ik ontken natuurlijk niet dat er enorme problemen zijn in de samenleving, en dus ook
in het onderwijs. Een leraar die uit de bocht gaat (‘Zwijg, neger!’) is
natuurlijk fout. Onbeschoft, zou ik zeggen, letterlijk een symptoom van een ‘beschavingstekort’.
En hakt er diep in, want blijft haken. De schuld
van die problemen bij het onderwijs zelf leggen, is echter naast de kwestie. Zo machtig is
de school niet en de leerkracht liet zich die uitspraak niet ontglippen omdat
hij een leerkracht was, of op school was. Zo’n analyse (enfin, dat is teveel eer, het is maar een mening)
opent dan ook geen zinvolle handelingsperspectieven, maar dekt de werkelijke
stand van zaken toe. De problemen zitten veel dieper. Mw. Consuegra merkt dit
terecht op in haar opiniestuk op p. 2: Het gaat niet over “rotte appels, maar
diepe wortels…”. De mens discrimineert, altijd, en ook als hij het niet wil,
doet hij het onbewust toch. Zij trekt echter de consequenties niet, namelijk dat
we verder moeten kijken dan het onderwijs en de maatschappelijke opvoeding
alleen. We zouden beter beginnen met nu eindelijk eens te erkennen dat de mens als sociaal wezen
“faalt”, d.w.z. structureel tekortschiet. Hij is genetisch, neurologisch, van
nature, of hoe u het ook noemen wilt, ‘not equipped’ om te leven in een
hyperdiverse groep (zie onder voor een basale uitwerking). Dieper kijken
betreft echter niet alleen de schuldvraag (of beter: de vraag naar de oorzaak),
maar ook de (on-)mogelijkheden tot remediëring. Maar eerst - voor de
liefhebbers - nog iets
over de rol/taak/roeping van de school hierin.
School is geen opvoedingsinstelling
De school kan de opvoeding van de kinderen niet overnemen. Opvoeden moeten
ouders doen en daarna is het vooral aan de groep waarin ze leven en zich bewegen
(peer-group, breder: subcultuur, wijk/buurt). De school kan hoogstens proberen
bij te sturen en doet dat meestal ook, zij het soms wanhopig: ‘Als ze de
schoolpoort uit zijn’ zo hoorde ik een leerlingenbegeleider ooit zeggen, ‘zijn
ze alles weer vergeten’. Dat brengt mij dan bij mijn tweede punt: Die opvoeding
is niet haar kernopdracht. Een school is en blijft een onderwijsinstelling, geen
opvoedingsgesticht. De pedagogische effecten van onderwijs en het
‘samenleven op school’ zijn er natuurlijk wel, maar die werken enkel omdat ze
neveneffecten zijn. De schoolcultuur, de sfeer, de omgangsregels, die bepalen
dat. Ja, het schoolreglement. En natuurlijk is ‘burgerschap’ belangrijk en moeten
‘sociale vaardigheden’ aangeleerd worden, maar dat laatste kan toch echt enkel
en passant gebeuren (altijd dus, maar bijna nooit expliciet, laat staan als vak)
en van dat eerste (‘burgerschap’) heeft iedereen wel z’n mond vol, maar ook dat is
iets zeer complex, lastig onderwijsbaar, een attitude. Je kunt toch moeilijk een
toets geven waarin je ‘goed gedrag’ meet. Als daar in mijn jeugd punten op
werden gegeven dan was dat cijfer een vertolking van een algemene impressie. Je
kunt de theorie ervan onderwijzen ('maatschappijleer' heet dat vak in Nederland
dan, niet echt populair) en het lijkt me niet meer dan logisch dat er eindtermen in deze
zin worden geformuleerd? Maar verwacht er nu ook weer niet teveel van. Een
misdadiger weet ook wel dat wat hij doet niet mag, maar hij doet het toch…
Niet het onderwijs faalt, maar de menselijke soort
is niet toegerust voor hyperdiversiteit
Ik stel dus voor om de dingen bij de naam te noemen. Niet het
onderwijs faalt, maar de ‘menselijke soort’ schiet ernstig tekort als het
op sociaal gedrag aankomt. De mens is klaarblijkelijk van nature geneigd om sociaal te zijn voor z’n eigen mensen. Enkel
de in-group kan op compassie en inzet rekenen, de rest (out-group) moet maar afwachten hoe de bal rolt, de
pet staat. Gelukkig valt het vaak mee. De in-group is flexibel, ze kan
groeien in de loop van een mensenleven. Maar dat gaat niet vanzelf. Daar moet aan gewerkt worden, niet door
te 'preken' en met opgeheven vingertjes. Neen, hij moet ‘geraakt’ worden, ervaren dat er
meer ‘wij’ is dan hij aanvankelijk dacht. Dus niet via rationele
redeneringen, maar via beleving. Als die negatief is, d.w.z. als men
uitgescholden wordt voor neger op school (daarom is dat voorbeeld onthullend:
één negatieve ervaring onthoud je een leven lang), of als men wordt afgeblaft door een groepje
Noord-Afrikanen in de tram (ook hier is één ervaring genoeg om...), dan zijn alle positieve woorden over inclusiviteit
een slag in het water. In een samenleving waar de diversiteit tussen
groepen alleen maar toeneemt (ik sta niet te juichen als ik de samenleving al
maar cultureel diverser zie worden. Voor mij staat dat gelijk met ‘ze valt
steeds verder uit elkaar’), moet dit voor ieder weldenkend mens een
aandachtspunt zijn, altijd, overal en dus ook op school. In die volgorde. Anders
scheurt het sociale weefsel nog verder. De remedie zal dus ook niet van de
school alleen kunnen komen, zeker niet wanneer de pedagogische visie van de
school niet door de samenleving wordt gedragen en in de samenleving voorgeleefd.
‘Woorden wekken, voorbeelden trekken’, zeiden we vroeger. De
mens-als-gemeenschapswezen die een grotere diversiteit kan omvatten dan enkel de
eigen groep zal zichzelf moeten uitvinden. Het is niet anders. Een
beschavingsopdracht van jewelste. En pas als zij in
de praktijk laat zien hoe dat gaat, kan de school ook haar steentje bijdragen in
dit opvoedingsproject.
Tijd voor 'Die Erziehung des Menschengeschlechts'
2.0
De complexiteit van de menselijke soort zal op een niet moraliserende wijze
moeten worden geïntegereerd in dit samenlevingsbrede pedagogische project, een nieuwe ‘Erziehung
des Menschengeschlechts’ (Lessing) dus. Denken dat je met minder toekomt, of dat
de school het wel zal oplossen, is jezelf
blaasjes wijsmaken.
En zolang dat project er niet is, stoppen met zwarte pieten en de problemen
daar oplossen waar ze zich stellen...
Dick Wursten