protestantse mijmering bij de uitvaart van een paus 1
KLIK HIER VOOR MIJMERING NR: 2
Nodig wereldleiders uit, presidenten, democratisch of niet, van oost tot
west, noord en zuid, rijk en arm, zwart en blank, voeg daarbij nog wat gekroonde
hoofden, al dan niet met hun respecteive wederhelften, meng de godsdiensten ook
nog wat door elkaar, zodat keppeltjes naast tulband, bisschopsmutsen naast
sluiers, Israel vlakbij Syrië terecht komt, span dan een ruimte af van 50 m², in
de open lucht en plaats daar wat stoeltjes... denkt u dat ze komen ? Ja, in één
geval wel: als het de uitvaart van de paus is.
Laat dan - goed georchestreerd - ook nog miljoenen mensen vanuit de hele
wereld zich bewust worden dat alle wegen naar Rome leiden, laat ze zich
verzamelen op het plein, met vlaggen en vlaggetjes, met slogans en spandoeken
van ‘santo subito’ tot ‘Solidarnosc’. Laat ze bidden, scanderen en
applaudiseren. Open dan de deuren van de kerk en kom in stoet de trappen af,
kardinaalsmutsen op het hoofd, mantels waaiend in de wind. Laat geen einde komen
aan die lange stoet eerbiedwaardige heren en laat ze allen door de knieën gaan
bij het altaar, groetende de gekruisigde en... hebt u het gezien: de verrezen
Heer.
En laat dan de kist eenvoudig zijn, geen versieringen, zelfs niet één, gewoon
van cypressenhout in elkaar gezet op ambachtelijk wijze, degelijk
timmermanswerk, plaats het niet op een hoge katafalk, maar zet het laag op de
grond. Leg er een evangelieboek op, waarin de heilige Geest een poosje mag
bladeren, waaiend als de wind waarheen hij wil. Lees dan het ontroerende verhaal
over Petrus, hoe die zich - als het hij zich verantwoorden moet voor de Heer die
hij verloochend heeft - enkel nog beroepen kan op ps. 139: Heer gij weet alle
dingen, Gij wéét dat ik u liefheb. En je weet weer waarom juist deze discipel
‘Rots’ mag heten.
Schets dan hoe de paus ooit jong en voortvarend de Heer heeft mogen dienen en
hoe hij oud en stram geworden doorgegaan is in die dienst, terwijl hij door
anderen geleid werd en gebracht waarheen hij niet wou. En prent dan nog éénmaal
in, hoe de machteloze bij het raam zijn zegen gaf, wel spreken wou, maar niet
meer kon... en hoe hij nu van boven ons allen aanmoedigt om de wedloop toch vol
te houden. Daal dan af van het altaar en geef dan als eerste aan de broeder
Roger van Taizé (ja, een protestant) de communie.
En laat dan tenslotte - om op het netvlies te branden - de kist, hoog op de
trappen van de St. Pieter, nog eenmaal halt houden, a.h.w. groetend zich
oprichten voor hij in de oneindige ruimte van de kerk verdwijnt, niet om hoog
opgebaard te worden, maar om gelegd te worden in de aarde, - uit de aarde zijt
gij genomen, tot de aarde keert gij weer als de ademn van de Heer uit u gaat -
...
Als ik dat dan op me laat inwerken als protestant, dan zeg ik: Chapeau !,
wat een perfect georganiseerde show ... to show all the world hoe een
mensenleven in de christelijke traditie geleefd en beleefd kan worden voor Gods
aangezicht en hoe er aan het einde een levn dat zo intens godbetrokken is
geleefd er ook met Christus gestorven kan worden, in hope. En dan vraag ik mij
af: Dat deze begrafenis wereldwijd als een publiek gebeuren (d.w.z. iets dat
iedereen aanbelangt) werd beschouwd en op allerlei openbare TV-stations is
uitgezonden, is dat nou echt alleen op het conto te schrijven van de uitstekende
persdienst van het Vaticaan (de hype) of zou dat ook iets te maken kunnen hebben
met het feit dat men het ‘Petrusambt’ - ja, in al z’n tegensprekelijkheid - in
ere heeft gehouden als symbool van eenheid, ook als men de invulling ervan zèlf
dikwijls gecontesteerd heeft.
’t geeft mij toch te denken, juist als protestant. Dick Wursten
|