Mk
10: 1-16 Over mannen en hun vrouwen (en de kinderen)
"wat
God samengevoegd heeft, scheide de mens niet"
Entre le fort et le faible ...
c’est la liberté qui opprime
et la loi qui affranchit
In een relatie tussen een sterke en een zwakke
werkt vrijheid onderdrukkend
en is de wet bevrijdend.
of: Bij machtsongelijkheid is er geen behoefte aan meer vrijheid,
maar aan meer gestrengheid. (Père Henri Lacordaire, te lezen in
52e conférence de Notre-Dame, tegen zondagsarbeid)
Gemeente,
laten
we eerst maar eens wat stoom afblazen: want… wat is dit nou: heb
je eindelijk je leven weer wat op orde, na stormachtige tijden,
pijnlijke confrontaties, moeizame gesprekken, tegen beter weten
in weer proberen, weer vastlopen. De kinderen van streek, je bent
uitgeput, doodmoe… en uiteindelijk neem je dan het besluit:
we gaan uit elkaar, het moet, het gaat niet langer…. En dan kom
je in de kerk en wordt doodgemoedereerd vastgesteld: echtscheiden
mag niet. Wat God samengevoegd heeft mag de mens niet scheiden !
Ook
dat nog! Ja, natuurlijk weet je, dat het niet goed is, niet de bedoeling,
maar ja, soms….. kan het toch niet anders?
Nee,
mag niet. Jezus heeft het zelf gezegd.
En
ik kan er nog een schepje bovenop doen: de apostel Paulus zal dit
categorische verbod op echtscheiding later nog eens herhalen in
de brief aan de Korinthiërs. .. en het is vervolgens één van de
onderscheidende kenmerken geworden van de jonge christelijke kerk
en dat deels gebleven tot op de dag van vandaag.
Alvast
ook even dit: Jezus zal in elk geval iemand die gescheiden is, niet
daarom verstoten. Het typeert hem juist dat hij met mensen
optrekt, waarvan evident is dat ze hun leven niet op orde hebben.
U kent het rijtje wel dat altijd tegen hem gebruikt wordt: ‘hij
eet met zondaars, hoeren en tollenaars…’
Een
vrouw op overspel betrapt, hij neemt het voor haar op; Een tollenaar
die zich verschuilt in de boom, hij gaat uitgebreid bij hem eten,
beurt hen op en zet hen op weg..
En
niet zo van ´kijk mij eens sociaal doen´, neen, hij meent het echt,
omdat Hij om hen geeft.
Kortom:
dat het soms niet lukt, om het niveau van het goede leven te halen,
dat snapt hij…
Maar
ook geen neerbuigend medelijden, ook geen slachtofferrol: De mens
wordt volledig geaccepteerd, ieder mens , zoals hij zij is
geworden, maar tegelijk wordt er ook niets onder de mat geveegd.
(Heeft niemand u veroordeelt ? Dan doe ik dat ook niet; Ga heen,
zondig niet meer)
Vandaag
dus echtscheiding.
Echte
protestanten lezen de hele bijbel en niet alleen de stukjes die
ons uitkomen, ook de verhalen die botsen…
Maar
zeg ik er dan meteen bij: laten we dan wel goed lezen… een tekst
in zijn context.
Jezus
is in gesprek, als vanouds… En naast wonderdoener is hij ook een
autoriteit geworden, een wijsheidsleraar, een rabbi… eentje die
je fatwa’s kunt vragen (weigert Jezus overigens) en eentje die dus
nieuwsgierigheid en naijver oproept.
2 Er kwamen ook farizeeën op hem af. Ze vroegen hem of een man
zijn vrouw mag verstoten. Zo wilden ze hem op de proef stellen.
Dat
is de context/setting: Farizeeën in gesprek met Jezus.
Farizeeën,
dat waren prima mensen, maar een beetje rechtlijnig… het moest volgens
het boekje, ttz het boekje van Mozes. Zij hadden een duidelijke
visie: Als iedereen zich nou maar aan de wet zou houden, alles volgens
het boekje zou doen, dan zou het een stuk beter gaan met de wereld.
Want,
zeg nou zelf, de mensen doen maar wat, rommelen maar wat aan...
Noemen nu eens dit goed, en dan dat. Dat kan niet. Dat leidt tot
willekeur.
En
die Jezus, collega- rabbi… Die durfde nog al eens fors uit te halen,
dus was het tijd om hem op de proef te stellen, hoe hij daar nu
over dacht. Hoeft niet eens gemeen bedoeld te zijn, zoals wij er
vaak inlezen, gewoon letterlijk ‘testen’… uitvinden tot welke stroming
hij behoorde.
En
één van de heikele zaken waar ze onderling nogal veel over debatteerden
was “onder welke voorwaarden iemand uit de echt kon scheiden.” Als
je immers volgens het boekje handelt, volgens Mozes dus, dan is
er zoiets als een recht op echtscheiding.
Volgens
de wet ‘mag het’… En volgens het evangelie niet.
Ja daar staat u van te kijken !
De
wet. Deut. 24.
1 Als iemand een vrouw getrouwd heeft en haar niet meer graag
ziet omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft,
dan kan hij een scheidingsbrief schrijven, die aan haar geven en
haar wegzenden…
Nu
kunt u zich wel voorstellen dat dit heel wat discussie opleverde.
‘iets onbehoorlijks’ aan haar vinden. Wat is dat ?
Wel
daarover bestonden verschillende opvattingen, te verdelen in twee
scholen, zeer bekende: die van Hillel en Sjammai.
Sjammai
was de strengste: ‘onbehoorlijk’ dat betekende ontucht, overspel.
En anders niets.
De
school van Hillel zag het wat ruimer: ‘onbehoorlijks’ kan ook zijn
dat ze ‘het eten laat aanbranden’… jaja, echtig waar.
Van
de beroemde rabbi-rebellenleider Akiva, gaat zelf dit verhaal de
ronde, dat je oook zou kunnen zeggen dat een man iets ‘onbehoorlijks’
vindt aan zijn vrouw, als hij een ander vrouw ziet die mooier is
dan zij.’… Of hij dat nu serieus bedoelde of juist ironisch, als
kritiek, weet ik niet.
Welnu,
u hebt het al door: ‘it’s a man’s world…’
Dat
is de brede context. Noodzakelijk voor het verstaan van Jezus’ antwoord.
In
de praktijk was het zo dat een man die het zich financieel kon permitteren
vrij gemakkelijk een andere vrouw nam… Hij gaf haar een scheidbrief
en zond haar weg… waarheen? Dat vroeg hij zich niet af. Zijn zaak
niet. Dat haar leven op dat moment ‘voorbij’ was… het speelt geen
rol.
Trouwens:
als je arm was, was dat anders, want dan was het huwelijk ook
een economische verbintenis, een joint venture.
Maar
dat een man zijn vrouw verstoten mocht, daar lag niemand
wakker van.
En
dat alleen een man dat kon, en niet omgekeerd, dat kon iemand
al helemaal niet bedenken.
Schriftgetrouw
en bijbelvast, zoals je van een goede farizeeër mag verwachten,
leggen de farizeeën in vers 3 de rechtsgrond op tafel.
3 en Jezus vroeg hun: ‘Hoe luidt het voorschrift van Mozes?’
4 Ze zeiden: ‘Mozes heeft de man toegestaan een scheidingsbrief
te schrijven en haar te verstoten.’
Het
is op gezag van Mozes: en Mozes was voor Farizeeën de autoriteit
bij uitstek: dus, het moet mogen. Je kunt discussiëren op
welke voorwaarde, maar dat het mag stond buiten kijf.
Mozes
= Gods woord.
“Hij
die zegt: ‘de tora is van god, maar dit of dat vers is niet van
God maar van Mozes, die heeft geen deel aan de toekomende eeuw,
en lastert God” zo luidt een rabbijnse spreuk.
Achter
Mozes kun je niet meer terug gaan.
En
kijk nu eens, wat die verdraaide rabbi Jezus zegt:
4. ..Mozes heeft dat voor u opgeschreven omdat u zo harteloos
en koppig bent.’
zwak vertaald: vanwege de ‘hardheid van uw hart’ = omdat u zo
ongevoelig bent, zo vol van u zelf, dat u niet ziet wat u aanricht
met uw woorden en daden’.
Precies
zoals de farao in Egypte.
Ik
denk dat ze alles verwacht zullen hebben, deze brave lieden, behalve
dit.
Zij
staan nu, met of zonder Mozes aan naast farao, de onderdrukker
bij uitstek (Entre le for et le faible c’est la liberté qui opprime.)
En
dan gaat Jezus achter Mozes terug te gaan… op de schepping zelf:
6 Maar al bij het begin van de schepping heeft God de mens mannelijk
en vrouwelijk gemaakt; 7 daarom zal een man zijn vader en moeder
verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, 8 en die twee zullen één
worden, ze zijn dan niet langer twee, maar één. 9 Wat God heeft
verbonden, mag een mens niet scheiden.’
Jezus
gaat in hoger beroep.. Zoals je je op de grondwet beroept tegen
casuïstische uitspraak..
Hij
grijpt terug op de oorspronkelijke bedoeling…
Trouwens:
Jezus doet dat wel vaker… als het sabbatsgebod is gaan functioneren
als een last, dan keert hij terug naar de oorsprong van het sabbatsgebod…
en beroept zich daarop om het gebod te bevrijden uit de latere aangroeisels:
De sabbat is er voor de mens… niet de mens voor de sabbat.
Dat
hoger beroep is dus eigenlijk een beroep op het werkelijke zijn,
het echte menszijn, de ‘humaniteit’ … tegen een inhumane constructie
van wat mens-zijn zou moeten zijn.
Afin,
terug naar de echt-scheiding.
Jezus
beroept zich op de oorspronkelijke bedoeling. Op wat een relatie
tussen twee mensen zou moeten zijn, hoe dat bedoeld is… Wel: in
elk geval niet zo dat de sterke de zwakke kan laten vallen, als
hij het niet meer ziet zitten. Dat niet.
De
mens is aangelegd om sociaal twee-zaam door het leven te gaan. Hij
krijgt van God een een helper, die als tegenover hem zij.
Niet
eentje die je als je t zat bent, weer wandelen stuurt of vervangt.
Nee,
dat doe je niet. Zo is het niet bedoeld. Zo verliest het z’n zin,
zo krijg je zinverlies.
Dus:
scheiden ? Geen sprake van !
Dwarsdenken optima forma, typisch Jezus.
Zo
schopt hij de mensen een geweten
en
neemt de zwakke – de vrouw – in bescherming tegen de willekeur van
de sterke – de man.
Want
dat was het natuurlijk waar de scheidingsbrief toe leidde. Tot de
ondergang van vrouwen, die verstoten werden. Haar leven was voorbij
!
Zolang
er ongelijkheid is tussen groepen in de samenleving speelt vrijheid
in de kaart van de machtige… en is er gestrengheid nodig om de zwakke
te beschermen.
Entre le fort….
Dit
verbod op echtscheiding hoort dus thuis in de reeks prikkelende
uitspraken, waarin Jezus gerust durft achter Mozes terug te
gaan, om de mensheid vooruit te helpen, wakker te schudden…. doordenkertjes.
U weet
wel: onmogelijke uitspraken, maar toch waar..
Er
is gezegd: oog om oog, tand om tand… maar ik zeg: heb uw vijanden
lief.
Slaat
iemand u op de rechterwang, keer de andere toe,
Pakt
iemand u uw jas af, geef hem ook uw hemd.
Als
je je broeder uitscheldt, iemand pest: dat is moord, zou voor de
rechter moeten worden gebracht…
Dat
doe je dus niet ! Begrepen ..
En
in die rij past ook: als je met iemand begint, moet je die iemand
nooit meer loslaten..
Ja,
maar… roepen wij dan.
Neen,
zegt Jezus, geen uitvluchten: Er zijn geen uitzonderingen. Punt
aan de lijn.
Toegift:
En nu, nu snap ik ook waarom hierna het verhaal staat van die kinderen.
De discipelen – hardleers als ze zijn – snappen er echt niets van.
Heeft Jezus hen net proberen duidelijk te maken dat er iets schort
aan die mannenwereld waarin vrouwen niet van tel zijn
tweederangsburgers…
En
dan komen de volgenden er al aan die in ook niet van tel zijn in
die tijd, de kinderen, klein grut – daar had je alleen maar last
van. Pas als ze volwassen zijn gaan ze meetellen: de meisjes om
kinderen te krijgen en die op te voeden…., en de mannen om een plaats
te krijgen in de maatschappij, dankzij hun beroep, en om aan het
hoofd te staan van het gezin.
Hier
doet Jezus het weer: dwarsdenken: laat de kinderen tot me komen.
niet als protovolwassenen, maar als kinderen. Zo zoals ze zijn,
zijn ze kostbaar.
Voelt
u nu de revolutionaire kracht die er van deze rabbi uitging. Hoe
hij bijna als een magneet mensen aantrok: bij hem kwam ieder mens
tot zijn recht.
terecht, tot z’n recht.
En
wie dit woord van Jezus over echtscheiding nu gaat gebruiken om
er een nieuwe wet uit af te leiden, ja, die heeft er niets van begrepen
en moet terug naar af.
amen.
[oktober 2012, Dick Wursten, met dank aan Hans Neels]