Preek over Esther 5 en
6 (Genk, 18-2-2007)
met dank voor het
eerste gedeelte aan Adri Terlouw
‘Haman’ vraagt koning Ahasveros
in Esther 6 aan Haman , ‘Haman, wat moet ik doen met de man die
ik eer wil bewijzen?’
Haman, weet op dat moment
nog van niks. Wij lezers wel.
Wij hebben net gehoord
dat de koning alsnog Mordechai wil belonen voor het voorkomen van
de aanslag uit Esther 2.Maar Haman weet nog van niks en denkt: wie
zou de koning anders kunnen willen belonen dan mij. En zo geven
de vertellers ons volop de gelegenheid ons over hem te verkneukelen.
‘Er zou een koninklijk
gewaad gehaald moeten worden’, fantaseert Haman, ‘dat de koning
zelf heeft gedragen. En een koninklijk paard waarop hij zelf heeft
gereden en dat een koninklijke kroon op het hoofd heeft. Eén van
de edelen zou dat paard moeten leiden en roepen: Dit valt een ieder
ten deel die de koning eer wil bewijzen’.
En dan komt de klapper:
Daarop zei de koning:
‘Haal het kleed en het paard en handel op de voorgestelde manier
met Mordechai, de Jood’.
En wij lezers – we kunnen
Haman lekker uitlachen.
Geen beter vermaak dan
leedvermaak.
Trouwens, de Joodse traditie
weet nog meer te vertellen
bijv… dat de dochter
van Haman op het dak stond te kijken met in haar hand de bedpan
van de afgelopen nacht. En toen ze de optocht aan zag komen, gooide
ze de inhoud leeg over het hoofd van degene die voor het paard liep,
in de veronderstelling dat dát Mordechai wel zou zijn.. . Toen Haman
zijn besmeurde hoofd ophief, om te zien, wie het was die dit over
zijn hoofd gegooid had, zag de dochter van Haman welke fout zij
had gemaakt en viel ze van schrik van het dak af.
Geen beter vermaak dan
leedvermaak..
Mag dat eigenlijk wel ?
Is dat niet een beetje … heel erg fout ?
Pas op… Dit is wel de eeuwenlang
vervolgde, die eindelijk eens een keer kan lachen om zijn altijd
superieure vervolger.
En nog iets: dit verhaal,
Esther, hoort bij Poerim. Een soort carnaval.
Mensen verkleden zich.
Niet alleen als Mordechai en Esther, maar ook als Haman.
en als Ahasveros… die decadente
koning… en als de vrouw van Haman en als z'n zus..
En als de rebbe..
En aan het eind van het
feest, zegt de Talmud, moet je zo dronken zijn, dat je het verschil
niet meer weet tussen ‘Vervloekt zij Haman’, en ‘Gezegend zij Mordechai’.
Jaja, Een religieus feest,
net als carnaval van oorsprong is..
Het boekje Esther is de
liturgische tekst, verschaft het rituele gebaar… de choreografie
van het spel.
Wij, protestanten, en zeker
calvinisten gaan het leven met ernst te lijf. Daarin past geen toestand
zoals dronkenschap, daarin wordt niet gespeeld, Daar is zelfs nauwelijks
nog liturgie, laat staan eentje waarin je plezier beleeft aan de
ondergang van je vijand.
Dat mag niet.
Maar… Er is - helaas –
laten we ens even echt ernstig zijn… leed en onrecht zo groot, dat
je het alleen lachend de baas kunt. Alleen zo krijg je wat lucht.
Wil je er niet aan onder doorgaan..
En er zijn krachten en
instincten in de mens, die je er alleen maar onder kunt houden,
als je ze verwerkt in een spel..
Even terzijde, maar toch
niet zo veel: Op 11 januari jongstleden ging in Duitsland de film
"Mein-Führer – Die Wirklich Wahrste Wahrheit Über Adolf Hitler“
van de Joods-Zwitserse cineast Dani Levy in première. Levy
portretteert Hitler daarin als een bedplassende drugsverslaafde
neuroot, die wanhopig op zoek is naar een beetje vaderliefde,
die hij in zijn jeugd heeft moeten missen….
De Centrale Raad van de
Joden in Duitsland kon er niet om lachen. Begrijpelijk, gezien wat
er nog niet zo lang geleden onder aanvoering van deze man in Duitsland
is gebeurd.
Maar Levy vond het hoog
tijd worden dat ook Joden om / met / Hitler zouden gaan lachen…
Tenminste, zo verdedigde hij zijn film: Pas als je om je vijand
kunt lachen, heb je hem overwonnen. Het is bedoeld als een verlossende
lach die je boven de rol van slachtoffer uit tilt. Want als je slachtoffer
blijft, blijft je vijand aan de winnende hand..
Dus: Wat een slachtoffer
nodig heeft… is dat hij meer wordt dan alleen maar slachtoffer.
Humor en feesten als
carnaval en poerim - ze creëren de mogelijkheid om onze
woede, onze frustratie, onze teleurstelling en onze pijn weg te
lachen… toch voor even, zodat ze ons in het werkelijke leven niet
meer zo dwars zitten.
Je moet er toch ergens
mee heen.
Je kan wel zeggen : het
mag niet.
Maar daarmee zijn je woede,
je frustratie, je machteloosheid en je wanhoop nog niet weg.
En dus kan je er zeker
van zijn dat ze vroeg of laat op een heel naargeestige manier door
de kieren van onze ernst weer naar buiten sijpelen…
Maar dan op een veel pijnlijkere
manier..
Dan leef je misschien
heel sober en netjes, maar het zit vol afgunst en rancune… zuur,
verzuurd. Je hebt dat zelf misschien niet eens in de gaten, maar
anderen merken en voelen het des te meer.
Nee, dan kun maar beter
elkaar een keer per jaar een verhaal vertellen waarin al die negatieve
gevoelens benoemd en uitgespeeld worden en zelfs naar buiten mogen
komen…
Ook het leedvermaak om
degene die je onrechtvaardig behandeld heeft. Net goed!
Als dat er niet uit kan,
zullen we het ook niet de baas worden.
Om het los te kunnen laten,
moet het niet ontkend, maar benoemd worden.
Om ervan verlost te worden,
moet je zonder complexen kunnen vieren.
De liturgie van het Poerimfeest
biedt precies die kans.
Ik zei het al en het is
nog waar ook : het is met liturgische aanwijzingen
dat het boekje Esther eindigt.
Is dat misschien niet een
vergeten functie van de liturgie ? Het kanaliseren van gevaarlijke
gevoelens, zodat ze geen maatschappelijke schade aanbrengen.
Carnaval: het feest van
alles andersom: Het is door de christelijke kerk als een bestaande
rite aangetroffen en waarschijnlijk schoorvoetend, met tegenzin
overgenomen. t Was toch niet uitroeibaar. Maar het heeft toch ook
zoiets van: Beter één keer per jaar je eigen schaduw zijn, dan een
heel jaar worstelen met je schaduw en niet toekomen aan het gewone
leven.
Beter een keer per jaar
alles op z'n kop zetten, de hele alle maatschappelijke rangen en
standen verwarren, om datn de rest van het jaar er mee te kunnen
leven dat het zo is.
De vraag is dus :
wat doe je ermee als je vol woede, frustratie en machteloosheid
zit. Zo erg, dat bij wijze van spreken de stoom uit je oren komt
?
‘Ze moesten ze ophangen
aan de hoogste boom, de zee injagen', hoor je mensen dan soms zeggen.
‘Dat mag niet’, zeggen
wij, ‘we moeten vergeven’.
Maar de vertellers van
het boek Esther laten Haman aan het eind van het verhaal onbekommerd
bungelen aan de galg die hij voor Mordechai had opgericht, met z'n
10 zonen erbij. . Net goed.
Maar het is een verhaal,
een spel… Het is de liturgie van Poerim. Gestileerd leven, een rite..
Zo kun je tenminste ergens
heen met de vernedering je aangedaan.
Zeg dus niet het is "maar
een verhaal", "maar" een spel.
Nee, de kracht van zo'n
verhaal is juist dat het de werkelijkheid toch beinvloedt. Door
dit verhaal te vertellen komt er misschien ruimte om in het werkelijke
leven dan ook verder te gaan..
Door de liturige van Poerim
ernstig te spelen…. krijgt misschien ook de vergeving een kans..
De bitterheid, de pijn
is er dan uit, want spelenderwijs verwerkt in het verhaal. Dat kent
u toch: Iemand de hand reiken is toch pas echt mogelijk nadat
recht is gedaan…liefst hersteld, al was het maar symbolisch..
Kunt u zich voorstellen
hoe ernstig dat is, zo spelen.
Stelt u zich de shoah-overlevenden
voor, die in 1946 voor het eerst weer Poerim zijn gaan vieren. Zie
u de tranen over de wangen lopen, als de ratels in de synagoge ratelen.
Het wordt vaak gezegd,
maar weinig echt begrepen: Genade en gein komen van hetzelfde Joodse
woord… Het zijn de Joden zelf, die noodgedwongen de genade
in de vorm van gein hebben gegoten. Beroemd om hun humor, die ontworsteld
is aan hun diepe pijn.
Hun lach is zo aanstekelijk,
omdat ze uit tranen is ontstaan.
Humor is lachen. Om je
vervolgers, om je eigen onmacht en frustratie. Een bevrijdende,
ontspannende lach. Een nieuwe weerbaarheid wordt gevonden, een nieuwe
levenslust aangeboord.. En als je iets nodig hebt om te kunnen leven
en tenslotte ook te kunnen vergeven dan is het dat: weerbaarheid,
levenslust.
Lachen verandert de horizon
van je leven. Je krijgt weer lucht.
Iets van de omkering van
het verhaal en het feest stroomt je eigen leven binnen.
Je richt je weer op. Je
kunt er weer tegen. De frustratie en de machteloosheid voorbij.
Durf de gek te steken,
allereerst met de gewichtigheid die je jezelf toedicht.
Maar ook met degenen die
je pesten en je treiteren, En tenslotte zelfs met je eigen woede
en frustratie. Het maakt de diepe levensstroom sterker. Daarom dat
genade en gein hetzelfde zijn. Amen.