|
Op deze webpagina vindt u geen uitgesproken visie, enkel...
- pogingen tot verheldering van de meest gebruikte
begrippen uit het debat: levensbeschouwing,
religie, godsdienst, filosofie.
- aanbevelingen (deels vertaald) uit Europese studies over dit onderwerp: Toledo guidelines &
het REDCo-rapport.
maar ik begin met een observatie die ik las bij de Franse
intellectueel Marcel Gauchet, een "laïc", die spreekt over het
belang van religie voor de samenleving en dan observeert: « Le
christianisme est quand même la matrice culturelle du monde dans
lequel nous sommes, et si l'on n'a pas cette mémoire, je ne vois
pas bien ce que l'on peut y comprendre. La vraie ligne de
clivage, aujourd'hui, passe, au-delà des familles politiques,
entre ceux pour lesquels la réflexion sur l'aventure humaine est
plus que jamais nécessaire, et ceux qui la considèrent dépassée,
pour lesquels la prospérité, l'hédonisme ou une certaine liberté
apportent des réponses à tout. Tout laïc que je puisse être, je
me sens beaucoup plus proche de l'esprit religieux que de
beaucoup de laïcs qui me semblent à la dérive dans une sorte
d'inhumanisme spontané, cette pente de nos sociétés à
l'incuriosité, l'inculture et à la déculturation. Beaucoup
appellent spirituel le fait de continuer creuser le
mystère humain. C'est un mot dans lequel je me reconnais tout à
fait. »*
Dit alles wordt u verstrekt op één voorwaarde onnavolgbaar uitgespeeld
en uitgebeeld in het volgende videofragment...
http://www.youtube.com/watch?v=Zjz16xjeBAA&t=1m23s
En ook kernachtig verwoord in de drie wijsheidsspreuken
hieronder:
- Sapere aude.
(Horatius; mooi - maar verkeerd
- geïnterpreteerd door I. Kant: "Habe Muth dich deines
eigenen Verstandes zu bedienen")
- Gnoothi seauton.
(Delphische wijsheid)
- Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
(Rabbi Saul van Tarsen, aka Paulus - brief aan Tessalonika)
----
* (poging tot vertaling:) "Het christendom
is nog altijd de culturele matrix van de wereld waarin wij
leven, en als men dat niet wil bedenken, zie ik niet goed
hoe men dat (leven in die wereld) kan begrijpen. De echte scheidslijn loopt
vandaag niet meer langs de lijnen van politieke families,
maar loopt tussen hen voor wie het nadenken over het
menselijk avontuur meer dan ooit noodzakelijk is en hen die
dat als volledig achterhaald beschouwen, voor wie voorspoed,
hedonisme en een zekere vrijheid het antwoord zijn op alles.
Hoe seculier (laïc) ik ook mag zijn, ik voel mij veel
dichter staan bij mensen met een religieuze instelling (esprit)
dan bij veel seculiere mensen, die mij lijken af te
drijven in de richting van een soort spontane
ontmenselijking, die hang van onze samenlevingen naar
ongeïnteresseerdheid, onbeschaafdheid en de afbraak van
cultuur. Velen noemen het spiritueel als je niet bij
de oppervlakte van het menselijke mysterie wil blijven
hangen. Dat is een woord waarin ik me inderdaad herken."
|