
	
Johann Sebastian Bach
concerto in f, 
	BWV1056 voor klavecimbel, 
	strijkers en basso continuo 
solist: Jetty Janssen
Antonio Vivaldi / Johann Sebastian Bach
concerto in d voor
	4 blokfluiten, strijkers en basso 
	continuo 
= Vivaldi’s concerto voor 4 violen, strijkers en b.c. 
	(opus 3,10 – L’Estro Armonico). 
	Dit is bewerkt door J.S. Bach voor 4 klavecimbels en dan weer door W. 
	Ceuleers voor 4 blokfluiten.
solisten: Veronica Joris, Lisbeth Wolfs, Katelijne 
	Loete, Willem Ceuleers
Johann 
	Sebastian Bach
concerto 
	in a, BWV1041 voor viool, 
	strijkers en basso continuo 
	           
	
	solist: Olga Blansaer
Willem 
	Ceuleers
concerto 
	grosso in F voor tromba da tirarsi, blokfluit, 2 traverso’s, chalumeau, oboe 
	da caccia, viool, 2 cello’s, strijkers en basso continuo
solisten: Tr. Marc van Wolvelaer; Bl. Johanna Lambrechts; Tr. Hilde 
	De Bleser, Anne Ooms; Ch. Willem Ceuleers; Ob.Joost Pollet; Vi. Hermelinde 
	DeSmet; Vc. Caroline Courtois & Eddy Moons
medewerkers:
viool:             
	Olga Blansaer, Wilfried Praet, Hermelinde De Smet, Anne Coornaert
altviool:         
	Veerle Roggeman, Heidi Verbruggen
cello:              
	Piet Van Steenbergen, Caroline Courtois, Eddy Moons
	contrabas:      
	Sus Herbosch
	tromba da tirarsi:       
	Marc Van Wolvelaer
	blokfluit:        
	Willem Ceuleers, Lisbeth Wolfs, Veronica Joris, Katelijne Loete, 
	Johanna Lambrechts
traverso:         
	Hilde De Bleser, Anne Ooms
oboe da caccia:          
	Joost Pollet
chalumeau:    
	Willem Ceuleers
chitarrone:     
	Koen Becu
klavecimbel:  
	Jetty Janssen
	
	
	
	
	-      
	
	Concerto (uit het 
	
	Latijn: concertare = ‘wedijveren, 
	strijden, zich meten met, disputeren’) is de benaming voor een vorm van
	
	
	compositie waarbij verschillende instrumenten met elkaar dialogeren dan wel 
	wedijveren.
	
	-      
	
	Een Concerto Grosso (Italiaans:
	Groot Concert) is een concert, 
	waarin een groep solo-instrumenten een prominent aandeel heeft. 
	
	
	-      
	
	
	Concerto’s bestaan meestal uit drie delen die door korte pauzes van 
	elkaar gescheiden zijn. Het eerste deel is 
	meestal snel, daarna volgt een langzaam deel en ten slotte weer een snel 
	deel (vaak een gestileerde dans)
	
	Johann Sebastian Bach 
	(1685-1750)
	In 
	1729 is Bach al zes jaar Thomascantor en heeft er al meer dan 300
	cantates en enkele Passionen 
	opzitten. Hij zoekt een nieuwe uitdaging. Hij wordt muzikaal leider van het
	Collegium Musicum (in 1707 door 
	een ondernemende student Rechten G.Ph. Telemann opgericht). Dit 
	muziekgezelschap musiceerde in de grote zaal van het
	Kaffeehaus van Gottfried 
	Zimmermann. Daar werden onder het genot van pot ‘koffie’ (een – toen – 
	nieuwe en exotische drank) zakelijke besprekingen gevoerd en de laatste 
	nieuwtjes uitgewisseld.  Elke 
	vrijdagavond tussen 20.00-22.00 uur trad Bach op met zijn
	Collegium Musicum, bestaande uit studenten, passerende virtuozen, 
	stadsmusici, z’n eigen vrouw en kinderen, etc.... In de zomer vonden op 
	woensdag openluchtconcerten plaats in 
	Zimmermann’s koffietuin. Tijdens de jaarbeurs (Leipziger
	Messe) waren er extra concerten. 
	Bach’s concerti zullen dus ongetwijfeld te horen zijn geweest in dat café. 
	J.S. Bach was trouwens evenzeer violist als klaviervirtuoos.
	
	
	Vivaldi, Antonio 
	(1678 -1741)
	
	Vivaldi’s vader was een kleermaker-barbier, die in 1685 violist werd in de 
	capella (orkest) van de San Marco 
	in Venetië. In 1703 werd Antonio tot priester gewijd en van 1703 tot 1740 
	(met een korte onderbreking) was hij verbonden aan het ‘conservatorium’ van 
	een kostschool voor weesmeisjes (Ospedale 
	della Pietà). Stel u die niet te jong voor: Als de meisjes bijv. niet 
	wensten te trouwen bleven ze er wonen en werken. De dames bevrouwden niet 
	enkel het orkest maar zongen ook alle rollen in oratoria en opera’s. Vaak 
	onderbrak Vivaldi zijn werk te Venetië voor reizen in en buiten Italië. Als 
	componist en vooral als vioolvirtuoos was hij tijdens z’n leven 
	wereldberoemd (letterlijk te nemen). Hij schreef ca. 450 concerti, 
	soloconcerti en concerti grossi, die een grote variatie laten zien in opbouw 
	en bezetting. Meer dan 200 zijn geschreven voor viool en strijkorkest. 
	Vivaldi behandelt de stereotiepe grondvorm van het concerto met zwier en 
	vindingrijkheid. Bach heeft een tiental concerti getranscribeerd waarbij hij 
	er niet voor terugschrok zijn eigen ideeën aan die van Vivaldi toe te 
	voegen. Na zijn dood raakte Vivaldi snel in vergetelheid en tot halfweg de 
	vorige eeuw was hij volledig onbekend bij het grote publiek, iets wat 
	momenteel onvoorstelbaar is. Hoe dat is veranderd, wordt u tijdens het 
	concert verteld.
	
	Willem Ceuleers 
	(1962)
	
	studeerde aan de conservatoria van Antwerpen harmonie, contrapunt, 
	blokfluit, orgel, klavecimbel en zang. Naast een drukke concertpraktijk (als 
	zanger, organist en klavecinist) was hij van 1992 tot begin 2006 
	titularis-organist in de St-Catherina-kerk te Sinaai. Momenteel is hij 
	dekanaal organist van Laken en titularis-organist in Sint-Lambertus aldaar. 
	Sedert 2000 is hij ook muzikaal leider van het
	Antwerps Collegium Musicum. 
	Van 2002-2004 was hij, samen met Kurt Bikkembergs, kapelmeester 
	van de kathedraal te Brussel. Hij mag zich verheugen op een stijgende 
	belangstelling voor zijn composities en kreeg reeds opdrachten binnen van 
	het Nederlands Kamerkoor, het Huelgas-ensemble, VRT Klara, de stad 
	Sint-Niklaas, naast privé-opdrachten. Het overgrote deel van zijn werk is 
	geschreven voor liturgische doeleinden. Hij bedient zich hierin vaak van 
	‘oudere’ muzikale stijlen, die hij niet als voorbijgestreefd, maar als 
	levende talen beschouwt, uitstekend geschikt om ook nu nog in te 
	communiceren (musiceren).
	
	
	
	
	
	Het Antwerps Collegium Musicum is 
	in 2000 opgericht en groepeert instrumentalisten en zangers die 
	geïnteresseerd en gespecialiseerd zijn in de beoefening van oude(re) muziek, 
	m.n. uit de periode van de Renaissance en Barok. Niet een puristische 
	opvatting omtrent een authentieke uitvoering is hun uitgangspunt, maar het 
	verlangen om samen ‘goede’ muziek te maken en uit te voeren, liefst in een 
	zo optimaal mogelijke context. De figuur van Willem Ceuleers (veelzijdig 
	muzikant) speelt in deze groep een belangrijke rol. Hij zet de muzikale 
	koers uit en bewaakt de kwaliteit. Het 
	Antwerps Collegium Musicum is gespecialiseerd in meditatieve concerten, 
	of concerten+, maar alle goede muziek wordt met plezier onder 
	handen genomen en ten gehore gebracht. Muziek komt immers pas tot z’n recht 
	als het gehoord wordt.