|
|
|
Europa en 'religie in de
publieke ruimte'
2008 Council of Europe : "Exchange
on the Religious Dimension of Intercultural Dialogue " [meeting of 4
July 2008]
Robert Jackson, rapporteur [8 April 2008] over de verschuiving die in
Europa op dit terrein heeft plaatsgehad.
Sinds 2002 is er sprake van een verschuiving in het beleid
van de Raad van Europa met betrekking tot haar betrokkenheid
op het onderwijs over religies. Het project "De
nieuwe uitdaging voor intercultureel onderwijs: religieuze
diversiteit en dialoog in Europa" (2002-2005) onderzocht
de manieren van lesgeven over religies in het openbaar
onderwijs als onderdeel van intercultureel onderwijs. De
belangrijkste voorwaarde voor het opnemen van religie als
een pan-Europese topic in het onderwijs was dat,
ongeacht de verschillende opvattingen over religie op het
persoonlijke en maatschappelijke niveau, alle burgers het
met elkaar eens moeten kunnen zijn dat religie op zijn
minst een 'cultureel feit' is en dat kennis en begrip
van de religie op dit niveau zeer relevant is voor een goede
samenleving en persoonlijke relaties en dat het daarom een
legitiem aandachtspunt is binnen het publieke beleid. Het
besluit om dit beleid uit te zetten velde geen oordelen over
religies en hun claims. Het was een pragmatische erkenning
van het feit dat de aanwezigheid van religies in de
samenleving een gemeenschappelijke basis vormde waarop alle
Europese landen aan het werk zouden kunnen kunnen in een
educatieve context. Een waaier aan pedagogische benaderingen
werdt aanbevolen als nuttig voor de ontwikkeling van
onderwijs over religies en overtuigingen in het kader van
intercultureel onderwijs. De motivering van dit project
is dus samengevat de redenering dat intercultureel onderwijs
- een veld waaraan reeds lang veel aandacht wordt besteed
binnen de Raad van Europa (vaak beschouwd als een subset van
het onderwijs voor democratisch burgerschap) - ook de
dimensie van religie zou moeten opnemen.
|