Filosoof Benzine: 'De koran zegt helemaal
niets'
Le Coran expliqué aux jeunes is het boek
waarin Rachid Benzinede Koran in zijn historische context plaatst. Hij
Hierin past hij zijn historisch-antropologische benadering uit Les
Nouveaux penseurs de l’Islam toe op de koran en zet hij de lijn voort
van Mohammed Arkoun (in 2010 overleden) die laicité en islam met
elkaar probeerde te verzoenen. Hij gaf lezingen in Brussel (KVS). Hier
enkele passages uit het introductie-interview van die reeks uit
Brussel Deze Week
door Steven
Van Garsse en Kim Verthé © Brussel Deze Week
01/10/2014
U zei vorig jaar: de islam is in crisis. Vandaag maken we horror-scenes
mee in de Islamitische Staat.
Benzine: “Het is een intellectuele achteruitgang. De islam is voor
sommigen een identiteit geworden, voor anderen zelfs een strijd. We moeten
het begrip Islamitische Staat ontleden en alles wat gezegd wordt in naam van
de islam. En dan zullen we merken dat het om fictie gaat, een imaginaire de
terreur met als bedoeling angst te zaaien.”“Ik ben er zeker van dat de
internationale coalitie in het Midden-Oosten niet zal volstaan om het
kalifaat te gronde te richten. De coalitie kan de leider doden, maar een
andere leider zal opstaan. Precies omdat het idee van een kalifaat voor een
deel van de moslims een te realiseren droom is geworden, een soort van
ideaal.”
Hoe is dat zo kunnen groeien?
Benzine: “Dat heeft te maken
met de geschiedenis van het Midden-Oosten, met het kolonialisme, met de
manipulatie van de islam door de Moslimbroeders, met de wahabisatie,... Pas
als we al die elementen in rekening brengen, zullen we begrijpen waarom het
jihadisme niet zomaar zal weggaan. IS is dus geen louter religieus gegeven,
maar komt ook voort uit de geopolitiek van de laatste zestig jaar en de
politieke islam.”
Wat te doen? U probeert de islam juist in een humanistisch perspectief te
brengen. Kwetst die evolutie u?
Benzine: “We moeten vooreerst
aanvaarden dat als Belgen jihadi’s worden dit ook een mislukking is van de
Belgische maatschappij. Waarom trekken jongeren die hier zijn opgegroeid
naar Syrië, vol ressentiment tegenover de Belgische maatschappij? Waarom
slagen ze er niet in om hun eigen leven te redden, terwijl ze dat van
anderen willen redden? Dat is een cruciale vraag.”
“Daarnaast heeft de islam nood aan geschiedschrijving. Als moslims zeggen:
de Koran zegt dit, dan zeg ik: de Koran zegt helemaal niets! De Koran heeft
in zijn 1.500-jarige geschiedenis heel veel interpretaties gekend. En wie
beweert terug te grijpen naar de Koran uit de tijd van de profeet zit in een
idealistische visie van een islam die nooit bestaan heeft. De zogenaamde
islam van de profeet gaat terug op secundaire teksten die pas 150 jaar na
Mohammed zijn opgesteld. We zijn op dat moment in een andere tijd, en in een
andere maatschappij.”
Dat is wat u in uw boek goed uitlegt, maar helpt dat om de jongeren een
beter inzicht te geven? Uiteindelijk kijken ze naar YouTube en gaan ze de
radicale weg op.
Benzine: “Mijn boekje is erg
in trek bij ouders die met hun kinderen het debat hierover aangaan. Maar u
heeft gelijk. Vandaag zijn er niet langer vijf zuilen in de islam maar drie:
de Koran, de soenna en het internet. Wie het niet meer weet, gaat bij ‘Sjeik
Google’ ten rade. Dat is wat de jongeren doen. Ze staan buiten de
samenleving, hebben gebroken met hun religieuze traditie. We moeten de
jongeren een historische lezing van de islam meegeven, liefst via het
onderwijs.”
Is daar ook geen taak weggelegd voor de imams?
Benzine: “Ze zijn daar niet
toe opgeleid. De radicalisering gaat vandaag via het internet, en ontsnapt
aan elke controle. Bij de sjiieten is er nog een beetje hiërarchie, maar bij
de soennieten is het een grote anarchie. Iedereen beweert er de Koran op de
juiste manier te lezen, zonder zelfs te verifiëren of de vertalingen correct
zijn.”
“Veel woorden in de Koran zijn sowieso al theologisch overladen. Vandaar het
belang om terug te grijpen naar die oorspronkelijke teksten en ze opnieuw in
hun geografische en historische context te plaatsen. En dan om te begrijpen
hoe de Koran verder geëvolueerd is, in interactie met de samenleving.”
U zegt: de Koran is een tijdsdocument. Maar voor veel moslims is de Koran
een heilig boek waar niet aan te tornen valt.
Benzine: “Je kan gelovig
zijn, en toch weten dat de Koran een historisch document is. Veel christenen
hebben daar toch ook geen probleem mee?”
Christenen weten al langer dat de Bijbel niet al te letterlijk moet worden
genomen...
Benzine: “Was dat honderd
jaar geleden ook zo? En wat met protestanten? Neen, we zien in de hele
wereld een terugval van het historisch besef en een emotioneel teruggrijpen
naar religieuze teksten.”
Toch lijkt het erop dat de kritisch-wetenschappelijke aanpak bij moslims
minder aanwezig is. Volgens sommigen komt dat omdat de Islam geen periode
van Verlichting heeft gekend...
Benzine: “De islam heeft zijn
verlichting van de zevende tot de dertiende eeuw gekend. Daarna is het ermee
achteruitgegaan. Dat is het principe van een beschaving. Die bloeit en gaat
nadien tenonder.”
De historische deconstructie van de Koran waarvoor u pleit, is niet
eenvoudig. Kan je van jongeren die kritische instelling verwachten?
Benzine: “Ja, ik denk van
wel. Je kan al beginnen te vragen of ze op dezelfde manier geloven als hun
ouders. Ze zullen meteen zien dat ze op een andere manier hun geloof
beleven. Ik ga met de jongeren niet zozeer op zoek naar antwoorden, maar wil
onzekerheden introduceren. Vragen laten oproepen. Waarom staat in de Koran
zo vaak dat je gehoorzaam moet zijn aan God. Is dat louter een principe van
autoriteit? Of is dat omdat de toenmalige samenleving gehoorzaamheid aan God
belangrijk vond. Het geloof had toen een utilitair en pragmatisch doel.
Daarom staat de gehoorzaamheid zo vaak in de Koran.”
Er staan in de Koran wel meer delicate passages, over gelijkheid man, vrouw,
over homoseksualiteit....
Benzine: “Dat is niet waar
het in de Koran om draait. Het probleem is dat we in deze onzekere tijden
antwoorden willen op onze vragen, op onze angsten, op onze zorgen. En dan
geloven we dat de Koran ons hierbij kan helpen. C’est
alors que le texte devient prétexte.
De tekst wordt een voorwendsel om bijvoorbeeld de ongelijkheid tussen man en
vrouw te rechtvaardigen. Terwijl de Koran altijd in interactie moet worden
gezien met de periode waarin hij gelezen wordt.”
U wil een moderne islam introduceren...
Benzine: “Neen, het gaat me
alleen om de geschiedenis, de context...” “De waarheid is geen object. Je
kan er geen ‘ding’ van maken. De waarheid is een horizon. Maar dat is voor
ons moeilijk te vatten omdat we doordrongen zijn van wetenschappelijkheid.
Het sciëntisme gaat nochtans voorbij aan bijvoorbeeld de esthetische
ervaring van het lezen van de Koran. De poëtische en de wetenschappelijke
waarheid moeten naast elkaar kunnen bestaan.”
Kan men gelovig zijn en wetenschapper?
Benzine: “Ja natuurlijk.”
Neem nu het leven na de dood. Voor veel gelovigen is dat belangrijk, maar
voor een wetenschapper zijn dat baarlijke nonsens.
Benzine: “Een veel
belangrijkere vraag is: is er leven voor de dood? Wat er na de dood gebeurt,
daarover moet je je als gelovige geen zorgen maken. Dat is de zorg van God.
En als we het ons proberen voor te stellen, is dat toch alleen maar een door
de menselijke geest beperkte verbeelding.”
Om nog even terug te komen op IS. Voor veel moslims is het moeilijk om hun
afgrijzen te uiten, want ze worden in de Westerse samenleving als
vertegenwoordigers gezien van die ene unieke islam.
Benzine: “Dat klopt deels. We
verwachten van moslims dat ze medeburgers zijn maar van zodra de islam in
kwaad daglicht komt, worden ze weer als moslims gezien. Dan zijn ze weer
gewoon homo islamicus. Die identitaire reductie kan vermoeiend zijn.” “Aan
de andere kant is het interessant als moslims zeggen: ‘niet in onze naam’.
Dat ze hun stem laten horen, zoals in Engeland gebeurt.” “En dan nog is dit
onvoldoende. Je kan wel zeggen: wat IS doet is geen juiste interpretatie van
de islam, maar intussen ìs het er wel een. Vandaar ook de nood aan de
historische kritiek. Dat die gedachte geleidelijk mag doordingen is mijn
hoop voor de islam.”