De echte Mohammed

Jan Leyers effect Boerkaverbod de echte vraag Er zijn grenzen! Neutraal of pluraal? Postmodernisme

Op zoek naar de echte Mohammed

Tom Holland biedt nieuw inzicht in het ontstaan van de islam

Wie was Mohammed en welke rol speelde zijn islam bij het ontstaan van het Arabische Rijk? Tom Holland ontdekte bij zijn zoektocht dat de islam niet zo veel met Mohammed te maken heeft. 'Zoals Jezus Paulus had, had Mohammed Abd al-Malik, en zij maakten van hun geloof hun politiek.'

Marnix Verplancke spreekt met Tom Holland [DM, 10 maart 2012]


De profeet Mohammed spreekt tot zijn volgelingen (17e eeuwse afbeelding, kopie van een vroeg 14e eeuws uit het grensgebied tussen Irak en Iran)

Over geen religieus leider lijkt zo veel bekend als over Mohammed. Er zijn honderden biografieën aan de man gewijd die ons sappige details leveren wat zijn favoriete eten betreft en wie zijn favoriete vrouw was, maar of die werken te vertrouwen zijn, is nog maar de vraag. Toen de Britse auteur Tom Holland, die met Rubicon en Perzisch vuur twee gerespecteerde geschiedenissen schreef over respectievelijk het Romeinse en het Perzische Rijk, zich over de kwestie boog, ontdekte hij iets verdachts. Hij werkte aan zijn geschiedenis van het Arabische Rijk en merkte dat alle getuigenissen over de rol van Mohammed daarin van bijzonder laat dateerden, soms wel van twee eeuwen na zijn dood. "Ik vond dat raar", zegt Holland, "want wanneer je een bepaald feit wilt verklaren, ga je toch niet kijken wat er twee eeuwen later is gebeurd, maar wel naar de context van dat feit zelf, en in het geval van Mohammed had niemand dat blijkbaar ooit gedaan."

Hoe waren de Arabieren in staat om in drie decennia tijd zowat de hele toenmalig bekende wereld te veroveren?

Tom Holland: "Rond het jaar 540 leken zowel het Romeinse als het Perzische Rijk als een rots overeind te staan, maar toen kregen ze een paar rampen te verduren. De eerste was de uitbraak van de builenpest, die vooral in steden wreed om zich heen maaide. De Romeinen werden er veel erger door getroffen dan de Arabieren, die in de woestijn leefden. "De plotse daling van het aantal burgers leidde automatisch tot een al even plotse daling van de belastinginkomsten. De Romeinen voerden daarop besparingen door die kinderspel zijn, vergeleken bij wat er momenteel in Griekenland gebeurt. Er werd zwaar in de legeruitgaven gesneden en dan vooral in de garnizoenen die de grenzen met de Arabieren dienden te bewaken. "In het begin van de zevende eeuw brak een uitputtingsoorlog uit tussen de Romeinen en de Perzen die decennialang zou aanslepen. Geld om de Arabieren te sussen was er niet meer, waardoor zij aan het brandschatten sloegen. Tot hun verrassing hadden ze plots Syrië in hun bezit, en daarna viel Palestina omzeggens zonder slag of stoot. Toen ze verder naar het oosten trokken, botsten ze op de Perzen, die er al even erg aan toe waren als de Romeinen, en hun rijk viel zelfs nog sneller. "Plots waren die immer minderwaardig geachte Arabieren de heersers van de vruchtbare sikkel die de gouden kern van het Midden-Oosten uitmaakte. En met de opbrengsten daarvan waren ze in staat Noord-Afrika en het hele Perzische Rijk in te palmen. En later staken ze zelfs over naar Spanje."

Welke rol speelde Mohammed in dit verhaal?

"De Koran windt er geen doekjes om en zegt letterlijk dat God wil dat er buit gemaakt wordt. Er is zelfs een volledige soera gewijd aan de vraag hoe die buit nadien verdeeld dient te worden. Voor een deel vormde dit ook de aantrekkingskracht van de Koran in een tijd waarin de Romeinen niet langer geld uitdeelden. Komaan jongens, zegt Mohammed, we gaan het halen waar het zit en God steunt ons daarin. "Je zou de rol van Mohammed kunnen vergelijken met die van Philippus II van Macedonië, die ook een groot leger op de been bracht aan de rand van een bestaand rijk, waarna zijn opvolger er dat rijk mee op de knieën dwong. Maar je zou hem ook als een Homerus kunnen zien. Zijn de verzen die Homerus neerschreef van hem afkomstig of uit oude tradities? Hetzelfde geldt voor Mohammed. Hij is degene die de Koran heeft voortgebracht, maar er zitten elementen in die van veel vroeger dateren, net zoals er in de Ilias teksten staan die van voor Homerus zijn."

Biedt de Koran trouwens geen historisch kader om meer te weten te komen over Mohammed?

"Wij denken nogal gemakkelijk dat de Koran vergelijkbaar is met de Bijbel, maar wat historische accuratesse betreft gaat dat zeker niet op. Neem bijvoorbeeld het evangelie van Lucas. Wanneer daarin beschreven wordt hoe Jezus aan zijn openbaar leven begint, wordt dit heel specifiek historisch gekaderd. Er staat wie toen de keizer was, wie de gouverneur van Syrië en wie de procurator van Judea. "Stel daar de Koran maar eens tegenover. Daar worden slechts negen plaatsnamen in genoemd, waarvan we er maar twee kennen. Er komen vier mensen uit Mohammeds tijd in voor en er wordt slechts één keer verwezen naar de geopolitieke situatie, wanneer vermeld wordt dat de Romeinen een nederlaag leden in een nabij land. Daarmee heb je de historische context gehad. Als historische bron is de Koran dus volstrekt onbruikbaar."

Hoe belangrijk was de islam bij het ontstaan van het Arabische Rijk?

"Traditioneel zegt men dat de islam eerst kwam en dat die de veroveringen aanstookte. Volgens mij is het echter net andersom: de veroveringen leidden tot het succes van de islam. We mogen niet vergeten dat Mohammed niet in het luchtledige een religie zat uit te denken. Rondom hem waren christendom, jodendom, zoroastrianisme, manicheïsme en samaritanisme aan het borrelen in het petrischaaltje dat de vruchtbare sikkel toen was. In die periode dacht iedereen dat er geen mus van een dak kon vallen zonder dat God er voor iets tussen zat, dus toen zowel de Romeinen als de Perzen onderuitgingen, moest dat de wil van God wel zijn. "De Arabieren dienden hun heerschappij te verantwoorden, en dat lukte natuurlijk het best door te zeggen dat God hen die geschonken had. In de jaren 680, zo'n halve eeuw na de dood van Mohammed dus, brak er een verschrikkelijke burgeroorlog uit en de kerel die als overwinnaar naar voren kwam, Abd al-Malik, haalde Mohammed aan als zijn spirituele leider. Voortaan zou alles wat aan Mohammed toegewezen kon worden gezien worden als komende van God. "Abd al-Malik construeerde daarop uit het mengelmoesje van geloofsovertuigen rondom hem een echte religie. Je zou hem als een fusie van Paulus en Constantijn kunnen zien, degene die de islam institutionaliseerde en maakte dat citaten uit de Koran de plaats van de wereldlijke leiders innamen op gebouwen, documenten en munten. Abd al-Malik is dus in feite de echte stichter van de islam. Zij het dat hij slechts een bepaald facet van de islam naar voor schoof, namelijk die van de heersers. Zijn islam was niet voor iedereen bedoeld. "In de loop van de achtste eeuw begonnen de slaven die door de Arabieren het land in gebracht waren, op te merken dat er een grote discrepantie was tussen het woord van Mohammed en het gedrag van de machthebbers. Mohammed was tegen arrogantie, macht en rijkdom, drie zaken die de nieuwe heersers hoog in het vaandel droegen. De islam keerde zich tegen de Arabieren, meer bepaald tegen de kalief, en toen ontstond een tweede soort islam. Tegen het einde van de achtste eeuw liepen die twee islams in elkaar over en vormden zij het soms tegenstrijdige geheel dat wij vandaag ook nog kennen als de islam. Het was op dat moment dat er een vloedgolf aan geschreven documenten werd geproduceerd, biografieën van Mohammed, commentaren op de Koran en geschiedenissen ervan. "De reden dat we niets van dat alles hebben dat van voor 800 dateert, is volgens mij dat de islam dan gewoon nog niet bestond. Die werd lang na de dood van Mohammed geconstrueerd."

De Koran is dus een paar eeuwen ouder dan de islam?

"Precies. Nergens in de Koran staat dat het veroveren van de wereld het doel moet zijn van de islam. Dat boek moet dus dateren van voor het ontstaan van het Arabische Rijk. "De eerste moslims waren geen wereldveroveraars. Zij namen een voorbeeld aan de ascetische monniken en wilden de woestijn in trekken om daar in versterving tegen de demonen van het kwaad te vechten. Het is pas onder kalief Omar dat dit de demonen van het Romeinse en het Perzische Rijk werden. Het probleem was dat ze daarbij tegen christenen vochten en dus niets aan die monniken te danken wilden hebben. Daarom verzonnen ze de Hadiths, duizenden zogezegde uitspraken van Mohammed die het pad uittekenen voor degenen die in zijn voetstappen willen lopen, en die samen met de Koran het fundament van de islam vormen. "Het is dan pas dat ook het idee van de jihad ontstaat, een strijd die in de Koran trouwens eerder gericht is tegen de armoede dan tegen een externe vijand. Dat je de Afghaanse bergen in moet trekken om van daaruit de christelijke Amerikanen te belagen, staat echt niet in de Koran. Het is op zijn best een verzinsel uit de achtste eeuw te noemen."