click here for mobile friendly
THE MATRIX, een Messiaanse parabel ?
1.
inleiding
2.
gesprek
vol dubbele bodems: (Neo - Choi & DuJour): Het begin onthult het beginsel
[idem in
Revolutions: Sati en Neo at Mobil-ave gevogld door een korte bespreking
van Revolutions]
3.
synopsis
evangelie-Jezus-Messias (Christus) vs. The matrix-Anderson-Neo
(One)
4.
Enkele visuele en
auditieve grapjes van de WachowskiBros, waarin zij tonen kennis te hebben van
de (post-)moderne
Franse filosofie, religies en religiositeit in het algemeen,
met als klap op de vuurpijl:
drie verborgen verwijzingen
naar de bijbel in opschriften en nummerplaten (Markus 3,
Daniel 2, Jesaja 54)
1. INLEIDING
vanuit het web-archief: inhoudsbeschrijving
(full synopsis) :
Mark Saunders (facing the challenge)
Bryan Takle's essays over Reloaded
en Revolutions (met grote kennis van zaken en gevoel voor ‘symbolen’):
blogs.wylfing.net/coronas/the-matrix-reloaded-explained/.
The Matrix
(part 1) is een Messiah-movie, daar is iedereen het wel over eens. Maar hoe ver
dat gaat en hoe serieus dat genomen moet worden, daarover wordt hevig getwist
(niet het minst op het internet). Dat is op zich al een bewijs dat het tamelijk
serieus is, want dit lijkt mij een moderne variant van een ziekte die vroeger
alleen onder godgeleerden heerste: de beruchte rabies theologorum. Zelf
ook van deze kwaal gebeten, wil ik aan de discussie graag een bijdrage leveren.
Ik pretendeer overigens helemaal niet dat ik alles zelf verzonnen of gezien heb.
In een interview na de release van de Matrix (volgens believers niet toevallig in de week na Pasen 1999) met de broers Wachowski (de bedenkers,
schrijvers, scenaristen en makers van de films) werd hen gevraagd: Are all
the religious symbolism and doctrine throughout this movie intentional, or not?
antwoord: Most of it is intentional. De Matrix is dus méér dan
enkel een superieure oosterse vechtfilm (genre KungFu) of een film waarin de grenzen van de filmtechniek definitief worden
verlegd (hyper-realistische computerbewerkte actiescènes). Tenslotte is
het ook nog eens gewoon een vreselijk mooie film, met prachtige beelden (z.b.)
The Matrix
is een
post-moderne film, d.w.z. dat er geen betekenis in wordt vastgelegd en het
aantal 'citaten' (uit films, boeken, strips) eindeloos is. Ook de verwijzingen
naar religies, filosofieën en psychologieën bijven consequent meerduidig. Zo
roept het een wereld op, die 'ergens wel en ergens niet' onze wereld is. Er
wordt je een spiegel voorgehouden, maar het beeld dat jìj in de spiegel ziet,
blijft bepaald door jouw mental frame, jouw referentiekader.... Er is geen 'hors
texte'. De film blijft vragen oproepen en gaat er steeds meer oproepen als je
begint met antwoorden. Heerlijk toch !
Om iets van deze dieptedimensie in
kaart te brengen
- beperk ik mij tot de
transcriptie van het allesonthullende en toch niets verradende gesprek
tussen Neo en een groepje vrienden die van hem een paar clandestiene
computerprogrammaatjes komen kopen en hem vervolgens uitnodigen om mee te gaan
naar een party.
- geef ik een
synopsis van The Matrix met het meest bekende messiasverhaal:
dat van de christelijke evangeliën. - en som ik tenslotte nog een aantal meer of minder verborgen
visuele en auditieve grapjes op die bewijzen dat de WachowskiBros
kennis hebben van de (post-)moderne franse filosofie, de religiositeit
in het algemeen (oosters, westers, noem maar op) en
ook een heel bewust gebruik maken van bijbelteksten.
Let wel: Filmmakers zijn ten
opzichte van hun film almachtig (they are ‘god’). De WachowskiBros hebben daar
tot in het détail gebruik van gemaakt toen zij de Matrix in beeld brachten.
Zij gaven de namen aan de hoofdpersonages, verzonnen elk woord dat die mochten
zeggen, bepaalden elk getal dat in beeld komt etc…. If
something is in the movie, I will assume they meant it to be there and are not
just being gratuitous. (Bryan Takle)
2. HET OPENINGSGESPREK :
het begin
onthult het beginsel.
Neo ontwaakt en ziet op het beeldscherm de opdracht om te ontwaken (Wake up,
Neo). Na deze eerste verdubbeling van de werkelijkheid, krijgt hij van het
beeldscherm de opdracht om the white rabbit (Alice in Wonderland, weet u
nog?) te volgen. Knock, knock zegt de computer. Daarna wordt er geklopt (tweede
verdubbeling). Voor de deur van Neo’s appartement (no. 101, hij is immer the One)
staan zijn vrienden Choi and DeJour (Zou dit
misschien het moment van de keuze, de keuze van de dag, zijn voor de
twijfelende Neo alias Thomas Anderson ?). Dan onwikkelt zich het volgende gesprek. Aangezien de
dubbele bodems niet van de lucht zijn, waag ik gerust de stelling dat in deze
dialoog de hele film op een verborgen wijze wordt aangekondigd. De gecursiveerde
fragmenten moeten mijn stelling bewijzen
Neo: Who is
it?
Choi: It’s
Choi.
Neo: Yeah.
Yeah. You’re two hours late.
Choi: I know,
it’s her fault.
Neo: Got the
money?
Choi: Two
grand.
Neo: Hold on.
Choi: Hallelujah. You’re my savior, man. My own personal Jesus Christ.
Neo: You get
caught using that...
Choi: Yeah, I
know. This never happened. You don’t exist.
Neo: Right.
Choi: Something
wrong, man? You look a little whiter than usual.
Neo: My
computer, it... You ever have that feeling where you’re not sure if you’re
awake or still dreaming?
Choi: Mm, all
the time. It’s called Mescaline. It’s the only way to fly. Hey, it just
sounds to me like you need to unplug, man. You know, get some R and R*. What
do you think, DuJour? Shall we take him with us?
DuJour:
Definitely.
Neo: I can’t, I
have work tomorrow.
DuJour: Come
on, It’ll be fun. I promise.
Neo: Yeah,
sure, I’ll go.
* R and R; volgens sommigen een vooruitverwijzing naar Reloaded and
Revolutions...
Persoonlijk vind ik dit een briljante
manier om alles te verklappen en toch niets te verraden. Pas als je de film voor
de tweede keer bekijkt zie je de dubbele bodems en moet je glimlachen om de
ironische manier waarop hier de twee wegen om aan de realiteit te
ontsnappen worden geschetst. Het verbaast dan ook niet, dat Neo op het feestje
er wat verloren bij staat en pas begint te unpluggen als hij door Trinity
wordt aangesproken.
REVOLUTIONS
Het viel mij op dat in
Revolutions de beginscène (u weetwel: Neo in niemandsland,
Limbo, MOBIL - Ave) ook de
de ontknoping wordt verklapt in de persoon van dat Indische meisje, dat Neo als
eerste ziet als hij wakker wordt (weet u nog: aan het eind van Reloaded heeft hij 'contact' gelegd met de sentinels en is daarmee dus in 'contact'
gekomen met de wereld van de Machines en zou dus eigenlijk 'dood' moeten
zijn... èn is dat dus eigenlijk ook. Hij is niet voor niets in Limbo en
zijn wederhelft, Trinity begint niet voor niets met een 'nederdaling ter
helle' !). Dit is het eerste wat Neo in Revolutions overkomt. Begin onthult ook
hier het beginsel. Neo 'ontwaakt' en ziet vaag een meisje (Sati geheten)
Sati: Good morning. Neo: Who are you? Sati: My name is Sati. Your name is Neo. My papa says you're not supposed to
be here. He says you must be lost. Are you lost, Neo?
Hiermee is voor de 'weters'
(gnostici) de pointe van de film verklapt. De richting waarin het verhaal
zich zal ontwikkelen is dat Neo, momenteel nog 'lost' (d.w.z. verloren,
niet wetend waarheen en waartoe en hoe) Sati leert kennen. Sati betekent
"zelf-vernietiging" of : "zelf-opoffering". Sati is geen gewoon meisje. Zij
kènt Neo's naam en haar vader en moeder dragen - net als zij - namen uit de
Indische godenwereld. Door Sati te leren kennen (= door zelf-opoffering
te leren kennen) zal Neo de uitweg uit het niemandsland
vinden. In de slotscène van Revolutions - qua oppervlakteverhaal misschien
niet zo interessante, maar levensbeschouwelijk des te boeiender film! -
vindt dan ook de overgang naar de godenwereld van Neo plaats via 'Sati',
zelfopoffering. De referenties naar de gestalte van de gekruisigde zijn
legio. Zò neemt hij zijn plaats in in de wereld der 'goden', als hij
vandaaruit rechtstreeks verbonden wordt met The Matrix om de slotkamp
met Smith aan te gaan. In kruisgestalte verdwijnt hij in het licht en keert
hij terug naar de 'Source'. En tegelijk maakt hij zo zo'n ongelooflijke
hoeveelheid reële kracht los dat nu eindelijk 'the war is over' en er
vrede is, Sjalom voor Zion, een paradijs voor de mensen in de matrix (waar
the Oracle en the the Architect elkaar ontmoeten), mèt vrije
uitstapmogelijkheid naar 'the real world'. De kitscherige slotscène (over the
edge, over the rainbow, suikergoed en marsepijn, echt New Age op z'n
best/slechst) laat na al dat matrix-groen weinig aan de verbeelding over.
Maar christenen aller landen,
vergist u niet: Véél boeiender is de oosterse wijsheid die door dit
alles heentrekt. Het spreken over kringloop, het gevoel dat alles al eens
eerder is gebeurd, de onvermijdelijkheid (inevitability) van de dingen
en met name het versmelten van Neo en Smith heeft meer te maken met
een oosterse verzoening van licht en donker, goed en kwaad dan met een
radicale overwinning van het kwade door het goede (zoals die in veel
christelijke schematiseringen aan de orde is). Yin en Yang, Smith als
de donkere kant van Neo (en omgekeerd) zijn voor de makers volgens mij veel
crucialer dan de referentie naar de kruisiging van Jezus. Gechargeerd gezegd:
De kruisigingsdood van Jezus (zijn offer) wordt hier opgenomen in een oosters
beschouwelijk frame. [Koen Stevens wees mij
er op dat ook de Lotus-bloem prominent aanwezig is, bijv. in de pluggen die
oplichten als hij door Smith overgenomen is en in de oplichtende armen van de
machine die Neo wegvoeren nadat hij ontkoppeld is.] En het frame bepaalt de uiteindelijke betekenis. Vraag aan het
christendom: Wat vinden jullie van oosterse interpretatie van het evangelie?
Syncretistische annexatie of zinvolle vertolking van de geestelijke betekenis
?
terzijde: Persoonlijk zie ik
liever Jezus volgens the Matrix sterven dan volgens Mel Gibson... en ik durf
wel te stellen dat een meditatie over het slotgevecht van Revolutions méér
leert over de universele betekenis van Jezus kruisdood dan Gibsons hele film.
Kortom: De WachowskiBros hebben met de trilogie van de Matrix het aloude gnostische gedachtegoed
reloaded in een totaal nieuw frame. Of het
revoutionair genoeg is om de werkelijke wereld ook echt te beïnvloeden valt
te bezien.
|
3.
SYNOPSIS van de Matrix en het
christelijk evangelie
In veel discussiefora over The
Matrix wordt op een veel te simplistische en directe wijze naar parallellen
gezocht tussen de personen en gebeurtenissen van the Matrix en het
evangelie rondom Jezus Messias. De parallellie zou een x=y moeten zijn. Zo
eendimensionaal zijn de WachowskiBros gelukkig niet. Zij blijven de
dubbelzinnigheid ook in de dubbele bodems volhouden. Wil men een gelijkstelling
dan zou men naast de Matrix een compleet Messias-verhaal moeten zetten dat zelf
ook vol dubbelzinnigheden zit. Het lijkt mij dat de gnostische variant
van het christendom dan het meest in aanmerking komt (voor het geval u het niet
weet: Van de 2de t/m de 4de eeuw had de zich
langzaam settelende vorm van kerkelijk georganiseerd crhistendom (wat wij nu
‘orthodox’ noemen, maar orthodoxie is altijd een naam die achteraf door de winnaar
aan zijn eigen eertijds omstreden opinie is gegeven) een geduchte concurrent in
een syncretistische verlossingsleer (incl. oosterse invloeden !), die Jezus niet
alleen als redder maar ook als een mystagoog vereerde, omdat hij de geheime
kennis aan zijn volgelingen onthult, waardoor de gang van zaken in deze wereld
plots transparant wordt tot op de werkelijke wereld daarachter[1].
Met name Matrix Reloaded met de introductie van The Architect doet
gnostisch aan.
Ik wil wat dichter bij huis blijven
en volsta met het evangelieverhaal omtrent Jezus van Nazareth, alias de Messias
(of in het Grieks, als u dat liever hebt: de Christus) naast het
evangelieverhaal omtrent Thomas. A. Anderson, alias Neo (the One) te zetten,
zoals het in The Matrix (dl1) verteld wordt. Tussen haakjes: Eén van de weinige
titels die Jezus in het evangelie zichzelf geeft is ‘Mensenzoon’, wat in het
Engels ‘Son of Man’ en in menige andere taal klinkt als ‘Anderson’… Ik geef ze
gewoon naast elkaar weer, maar heb natuurlijk uit beiden wel die stukken
geselecteerd die enigszins voor vergelijking in aanmerking komen en die dan min
of meer thematisch geordend.
Levensloop van Jezus / Christus |
Levensloop van Thomas Anderson / Neo |
De mens
Jezus van Nazareth wordt door Johannes de Doper herkend en bij zijn
roeping als Messias (Christus) bepaald. Tijdens zijn doop bevestigt God dat deze ‘zijn geliefde Zoon’ is.
Zijn komst zou reeds eeuwen voorzegd zijn en vlak na zijn geboorte werd hij
reeds herkend door de oude Simeon, die een ‘godswoord’ had gekregen dat hij
de komst van de Messias zou meemaken.
Na de
verzoeking vanwege satan te hebben weerstaan (die er m.n. in bestond
om de redding van de wereld via een binnenwereldlijke manoeuvre te laten
plaatsvinden, waardoor de redding geen redding meer zou zijn, maar
juist de bevestiging van de verlorenheid), wijdt hij zich aan zijn
werkelijke taak: verlossend te leven voor de velen die nog gevangen zitten in
het web dat schuld, kwaad en dood hebben geweven.
|
De mens
Thomas Anderson wordt door Morpheus herkend als ‘de Ware’, the One. Van
the Oracle heeft Morpheus ooit de
verzekering gekregen dat hìj “The One” zou vinden. Via zijn beeldscherm wordt
Neo (hackernaam van Thomas Anderson) hiervan op de hoogte gebracht. Op het
ogenblik dat hij zijn roeping min of meer op zich wil nemen, storten zijn
tegenstanders zich middels agent Smith op hem en proberen hem in hun
greep te krijgen. Als een nachtmerrie blijft de herinnering hieraan bij Neo
hangen. Toch kiest hij zich vrij en wordt wederom geboren doordat hij ontkoppeld (unplugged) wordt. Vervolgens wordt hij door
Morpheus voorbereid op zijn taak. Volgens Morpheus is Neo’s komst voorspeld
door the Oracle en zou zijn komst the destruction of the Matrix
teweegbrengen, de oorlog beëindigen en vrijheid schenken aan de bewoners van het laatste vrije
mensenstad: Zion. Om dit te bewerken moet Neo zich echter wel begeven in de
The Matrix en zelf contact leggen met The Oracle, die hem op de
juiste weg zal helpen. |
Jezus
blijkt over verrassende krachten te bezitten, waartegen de boze krachten niet
bestand zijn. De mensen die ervan getuige zijn, zijn vaak buiten zichzelf en
verwonderen zich. Zij vragen zich af: Wie is Hij toch ? Zou hij de Messias
zijn ? Zijn discipelen beginnen in hem te geloven, eentje is er
sceptisch. |
Neo
blijkt over verrassende krachten te bezitten en roept daarom geregeld grote
verbazing en verwondering op bij de mensen. Ook is liefde zijn deel: Trinity.
Een aantal mensen begint in hem te geloven. Misschien is hij ‘the One’.
De mensen van de crew beginnen in hem te geloven. Eentje is er sceptisch.
|
Gaandeweg wordt de tegendruk echter opgevoerd en komt het besef naar voren
dat er wel eens een ultieme confrontatie kan komen, waarbij Hij het leven
laten moet. Hij begeeft zich naar het centrum van de macht, waar hij eerst
grote opruiming houdt in de tempel en daarna met zichzelf in de knoop raakt
over zijn verdere weg. Na een laatste worsteling in de Hof van Gethsemane
kiest Jezus ervoor zijn eigen leven niet veilig te stellen, maar in te zetten
voor zijn vrienden en als levensoffer te geven, als een “losprijs voor
velen”. Door het verraad van één van zijn vrienden (die zich na aanvankelijk
geloof, zich aan de ‘realiteit’ aanpast) wordt hij gearresteerd en
omgebracht.
|
Eens
gevonden profeteert the Oracle, dat Neo zal sterven als hij de in de Matrix
door verraad (van Cypher) gevangen geraakte Morpheus zal willen
redden. ‘t is één van beide:”One of you is going to die”. Neo kiest
ervoor zijn leven te wagen, desnoods te geven voor dat van Morpheus. Met de
hulp van Trinity slaagt hij erin door te dringen tot in het bastion van het
kwaad, waar grote schoonmaak wordt gehouden. Hij weet Morpheus te bevrijden,
maar raakt dan zelf vast in The Matrix en is overgeleverd aan The Agents.
Het komt tot een finaal gevecht in een ondergronds metrostation, waar Neo
voor het eerst voelt dat hij mr. Smith aankan. Thomas (de twijfelaar) is nu
werkelijk Neo geworden: He is starting to believe, zegt Morpheus dan
ook. Het is echter uitstel van executie. Neo sterft, vlak voor de deur van
kamer 303. |
Terwijl
zijn vrienden treuren, kan God het krachtens zijn eigen natuur niet toelaten
dat zo’n leven , uitlopend op zo’n levensgave tevergeefs zou zijn, dat deze
mens voorgoed gestorven zou zijn en hij doet hem verrijzen uit de dood. Een
treurende vrouw (Maria Magdalena) is de eerste die op de 3de dag
dit wonder – niet gelovend – aanschouwen mag. |
De
verslagenheid bij zijn volgelingen is groot. Trinity echter spreekt haar
geloof in hem uit en zegt dat zij weet dat hij niet dood kan zijn, omdat
degene die zij liefheeft niet sterven kan (dit was haar profetie
vanwege The Oracle). Zij kust hem op de mond en Neo herleeft.
|
Was Hij
voor z’n dood al tot wonderbaarlijke dingen in staat, na z’n verrijzenis
blijkt hij alle wetten van ruimte en tijd (en materie) aan de laars te kunnen
lappen. Hij doorkruist onze wereld met zijn transcendente wezen, komt
gesloten huizen binnen alsof ze niet echt zijn. Het evangelie van Jezus /
Christus eindigt met zijn hemelvaart, waarbij Hij zegt dat hem 'alle macht in
de hemel en op aarde gegeven is' en dat hij zal weerkomen om zijn
reddingswerk te universaliseren.
|
Was hij
voor deze verrijzenis al tot wonderbaarlijke dingen in staat, nu doorziet hij
de Matrix en kan alle wetten die daar gelden naar zijn hand zetten, omdat het
slechts computercodes zijn. Kogels kunnen hem niet meer raken en hij schakelt
the Agent Smith uit door hem te enteren en zo van binnenuit op te blazen. Als
een program in aanraking komt met de Source is ze vernietigd.
In de slotscène verkondigt een triomfantelijke Neo aan ieder die het horen
wil, dat voortaan niets meer onmogelijk zal zijn, waarop hij zijn arm ten
hemel heft en opstijgt. |
Nog een paar extra’s
De figuur van Trinity
oscilleert in de the Matrix tussen de vrouwelijke companion/lover en de
directe betekenis van haar naam: de goddelijke Drie-eenheid. Met dit in het
achterhoofd is het heel aardig om te horen wat Morpheus nu precies zegt als hij
the One gevonden heeft: “We’ve done it, Trinity. We found him.”
Dat Neo opgewekt wordt door Trinity's
liefde is wel duidelijk. Ook hier is het heel aardig om naast de vrouw ook de
Naam actief te zien. (The) Trinity zegt eerst dat Neo niet dood kan zijn, because I love you.
Zij buigt zich dan over hem heen en kust hem (“kiss of
life”). Neo her-leeft, waarop (the) Trinity zegt: : “Now ... get up!”.
4. enkele
visuele en auditieve grapjes die bewijzen dat de WachowskiBros kennis
hebben van:
1.
(post-)moderne franse filosofie:
In de scène waar
Neo voor $ 2000 een clandestien schijfje verkoopt aan Choi moet u het beeld stil
zetten op het ogenblik dat Neo het boekje uit de kast pakt, waarin hij ze
verstopt heeft. U ziet dan de titel: Simulacra and Simulations. Dit is de
titel van een werkje van de franse postmoderne filosoof Jean Baudrillard (geb.
1929). De WachowskiBros spelen geen gratuite spelletjes. Baudrillard is een
hint, net als het hele gesprek dat zich bij de deur ontspint (zie boven).
Centrale stelling van Baudrillards filosofie is immers dat communicatie heden
ten dage wel alomtegenwoordig is, maar dat aan de tekens die voor die
communicatie gebruikt worden geen enkele vaste zin of betekenis verbonden
kan worden. Communicatie is eigenlijk niets anders dan het laten circuleren van
een op zich betekenisloze code van tekens. Tekens zijn simulacra (schijnvertoningen) of simulations
(illusies). Als je deze theorie
loslaat op de populaire cultuur dan is het een uitstekende verwoording van de
enigszins angstige vraag van de postmoderne mens: Waar is toch de echte
werkelijkheid gebleven, en hebben wij nog wel contact met onze
bronnen (source). Heeft heel die communicatietechnologie en IT-wereld ons niet
enorm van onszelf en het ware leven vervreemd ? The Matrix sluit perfect aan bij
dit unheimische gevoel door te suggereren dat onze leefwereld helemaal bestaat
uit schijnbeelden, simulacra in Baudrillard-jargon, en dat in werkelijkheid de
machines de zaak hebben overgenomen. Ze hebben de mensen slechts nodig als hùn
energiebronnen. Rage against the Machines verzorgt niet voor niets de
muziek. [2] Ook de zin die Morpheus spreekt
als hij Neo verwelkomt om uit te leggen wat 'the Matrix' bevat een verwijzing
naar dit boek van Baudrillard: "Welcome to the desert of the real." Dit
is een directe verwijzing naar een zin uit de tweede paragraaf van dit boek,
waar Baudrillard verwijst naar de sporen van het werkelijke die nog zijn
overgebleven in onze wereld die echter wel een woestijn gelijkt, de woestijn van
het werkelijke zelf ("the desert of the real itself").
2.
religiositeit in het algemeen (zowel qua tijd als ruimte behoorlijke
gespreid).
Moet ik dit punt
echt nog maken. In The Matrix is het al duidelijk. De oosterse gedachtenwereld
die in de vechtsport naar buiten komt heeft zonder meer een religieuze
achtergrond, of beter: hangt samen met een welbepaalde beschouwing van de ware
aarde der dingen en gedachten. Het Zen-Boeddhisme is prominent aanwezig: There is no spoon.
En in het vervolg (Reloaded en Revolutions) wordt de levensbeschouwelijke wereld
alleen nog maar complexer en universeler. The Merovingian (Graal-legende),
Persephone (echtgenote van Hades). De prominente aanwezigheid van Zwarte
spiritualiteit (die spiritueel en zéér aards) tegelijk is. (Oracle als
‘De oermoeder’). The archictect als Demiurg (lagere godheid die zich met
de schepping van the material world (hier bij wijze van omgekeerde
gnostiek dus de niet-materiële wereld) etc. De Nebuchadnezzar en de Logos
om maar eens de namen te noemen van twee van de schepen, waarmee men
van Zion naar the Machines/Matrix gaat. Ook de Hammer lijkt me een
verwijzing naar de god Thor &cetera...
3.
verborgen verwijzingen naar
de bijbel
Uit de vele
gebruikte namen en uit de synopsis Evangelie/Matrix is dit op zich al genoeg
aangetoond. Maar er zitten nog een aantal clues verborgen in opschriften en
onverwachte uitspraken. Ik geef er hier drie.
MARK III No 11 |
DA203 |
IS 5416 |
|
|
|
1. Neo is net aan
boord van de Nebucadnessar. Dan komt het koperen typeplaatje van het
schip in beeld. Welk opschrift staat er boven het woord NebuchadnezzaR (made in
the USA 2069)? : MARK III No 11. En wat staat er in het
evangelie naar Markus, hoofdstuk 3, vers 11: En de onreine geesten wierpen
zich voor Hem neder, telkens als zij Hem zagen, en zij schreeuwden, zeggende:
Gij zijt de Zoon van God. Of wilt u het in de King James:
And unclean spirits, when they saw him, fell down before him, and cried,
saying, Thou art the Son of God.
2. En de hele tijd
vroeg ik me al af: waarom heet dat schip eigenlijk naar die Babylonische vorst,
Nebukadnezar (Nabucco), bepaald een anti-Zionist. Het antwoord komt in
Reloaded. De Nebuchadnezzar explodeert en Morpheus zegt: I have
dreamed a dream, and now that dream has gone from me.…En dat is werkelijk
een een heel Nebo-achtige uitspraak. Om niet te zeggen dat is zo goed als een citaat
van Nebukadnezar. Hij zegt in het boek
DANIËL,
hoofdstuk 2, vers 03:
I have dreamed a dream, and my spirit was troubled…
Logisch, want het was die beruchte droom, waarin hij een kolossaal beeld zag
(symbool van zijn imperium), dat echter op lemen voeten bleek te staan en
dat door een steentje dat van de berg kwam rollen werd geveld. Trouwens:
weet
u wat de nummerplaats van de wagen van Trinity is, waarmee zij wegstormt in
Reloaded, richting snelweg: DA203… (met dank aan De Groene
Amsterdammer)
3. De nummerplaats
van Agent Smith's Audi in Reloaded is ook een bijbeltekst: IS 5416,
t.t.z. Isaiah 54:16 zijn. En daar lezen wij effectief iets over onze
'Smith'. Jesaja profeteert "Behold, I have created the Smith that bloweth the coals in the fire, and
that bringeth forth an instrument for his work". Maar de Wachowski-Bros
zouden zichzelf niet zijn als ook dit citaat niet een veel wijdser verband zou
hebben. En inderdaad. Jesaja 54 is een profetie voor Sion en wel een
heilsprofetie... Dit is de context: (Jesaja 54:15-17 in het Nederlands):
... Valt men
heftig aan, dan gaat dat van Mij (=God-Jhwh) niet uit; wie u aanvalt, zal
over u vallen. Zie, Ik ben het, die de smid (Smith) geschapen heb, die het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen
vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te
vernielen. Elk wapen dat tegen u (Sion) gesmeed wordt, zal niets
uitrichten... luidt het woord van Jhwh.
versiehistorie
1.0.6.1 / 4 december 2006:
kosmetische veranderingen
1.0.6 / 14 novermber 2005: toevoeging
van Lotusbloemsymboliek
1.0.5 / 13 april 2004 - toevoeging
van bespreking van Revolutions
1.0.4 / 26 december 2003 - toevoeging
3 screenshots van hidden bijbelteksten, lichte redactie van tekst.
1.0.3 / 14 december 2003 - controle
en kleine verbeteringen
1.0.2 / 4 december 2003 - toevoeging
illustraties
1.0.1 / 3 december 2003 /
Dick Wursten
©
Net-etiquette: Vrij citeren mag, als
u de bron vermeld. Een link opnemen is beter.
VOETNOTEN
Voor de echte liefhebbers: The Matrix zou
dan een soort gnostiek op z’n kop zijn. (in dezelfde betekenis als het Marxisme een vorm van
Hegelianisme is maar dan op z’n kop). Immers gnostiek noemt het
aardse-fysieke leven een schijnwerkelijkheid en verschaft de
kennisse van het ware leven, nl. het geestelijk leven.
Een zekere wereldvlucht
hoort er altijd bij. Hier is het precies omgekeerd. De wereld waartoe je moet
opstijgen is de wereld waarin je moet afdalen: Zion: uiterst fysiek,
stoffelijk... vol aarde, vuur, water en seks. Misschien dat Revolutions hier
nog een volgende wereld achter zet ? Ik weet het niet, heb de film nog niet
gezien.
The Source = De onzichtbare en
onkenbare God, de goddelijke energie
The Architect = De Demiurg, de
lagere godheid die de onvolmaakte wereld geschapen (= The Matrix). Ratio.
The Oracle = Sophia, of het
goddelijke licht, of de Parakleet (Heilige Geest), vaak geassocieerd met de
Maagd Maria, vrouwelijk dus.. Intuïtie.
Neo = Christus
Morpheus = De ingewijde,
volkomen mens, die de ware gnosis bezit (Morpheus = god die je laat
dromen...).
Trinity = Maria Magdalena (in
de gnostiek heeft de ‘mannelijke Verlosser, i.c. Jezus vaak een vrouwelijk metgezel, of zelfs een
echtgenote. (Sophia)
Merovingian = Lucifer, de gevallen
engel (exiled program). De Merovingians vormen zijn niet alleen een
historische Frankische dynastie, maar duiken ook geregeld op in menig
gnostisch-aandoende wereldtheorie. Beschermers van de graal ?
Smith = de
Anti-Christ of de ‘andere Neo’. Zij moeten elkaar wel ontmoeten !.[back]
[2]
De spits van het betoog van Baudrillard is trouwens ook niet zweverig, want hij
combineert zijn vrij nihilistische visie met een radicale maatschappijkritiek. De economie
is namelijk het voorbeeld bij uitstek van zo’n ruilhandel van tekens, die op
zich waardeloos zijn, maar die de illusie van waarde meebrengen (directeur
Rhineheart ( Rheinhardt (?) probeert Neo te overtuigen zijn plaatsje dan ook
weer netjes in te nemen). Ook macht is uiteindelijk niet het ordeningsprincipe
waarmee de werkelijkheid getrouw kan worden beschreven. Ook dat is een illusie
(einde Agent Smith). Maar Baudrillard gaat nog een stapje verder: ook deze –
zijn eigen – filosofie valt onder het oordeel een illusie te zijn… maar
zo houdt hij zijn lezers voor: Doordat mijn denken u in verleiding heeft
gebracht kan mijn filosofie het heersende tekensysteem ontregelen. Moeilijke gedachten. Dat zeker, maar voorzover ik het versta helemaal in lijn
met The Matrix, zelfs als zelfrelativering: Postmodern existentialisme.
[back]
|