|
|
|
Interlevensbeschouwelijke vorming
Het kunnen omgaan met socio-culturele diversiteit is een
sleutelcompetentie binnen het Onderwijs. Interlevensbeschouwelijke
vorming is hiervan een onderdeel en wordt - zeker in het
secundair onderwijs - meer een meer een must.
In diverse documenten, beleidsrapporten en aanbevelingen roept de
Europese Unie de lidstaten op om hier werk van te maken.
Via de knoppen ter linkerzijde kunt u de belangrijkste bevindingen
lezen van een grootschalig onderzoek onder leerlingen omtrent
levensbeschouwelijk onderwijs (het REDCo
rapport) en excerpten uit andere Europese
publicaties (White Paper on Intercultural Dialogue en de
Toledo guiding principles
on
teaching about religions and beliefs in public schools).
De basisredenering van Europa loopt kort samengevat alsvolgt:
- In het gewone curriculum zou elke school de leerlingen vaardigheden moeten
bijbrengen (= kennis, begrip, gedrag, aanvoelen) in verband met
socio-culturele diversiteit.

- Binnen dat
aandachtsgebied heeft levensbeschouwelijke vorming zijn
natuurlijke plaats, want er zijn bijna zoveel levenbeschouwingen
als er mensen zijn (religieus, ongodsdienstig; agnost, atheist,
theist, pantheistisch; systematisch uitgewerkt, adhoc
samengesteld etc.)
- Binnen openbare
scholen zou er systematisch en principieel dienen te worden
ingezet op pluraliteit, waarmee aan het
neturaliteitscriterium is voldaan, want de aanwezigheid van een
meervoud aan levensbeschouwingen relativeert elke absolute
waarheidsclaim.
- Dit vakgebied moet
vakinhoudelijk en pedagogisch didactisch goed omkaderd
worden omdat het een terrein is vol voetangels en
klemmen en de 'subjectmatter' (vakinhoud) zeer complex is en
veel 'ijsberg'-achtige onderwerpen bevat (zie schema -
ijsberg van McClelland - hiernaast: wat er echt speelt wordt
vaak niet uitgesproken, of wordt verpakt in andere termen,
of speelt on-bewust).
- Een adequate
leerkrachtenopleiding of bijscholing (pre-service en
in-service training) dient daarom parallel te worden uitgebouwd.
Dat dit best op een dialogerende manier gebeurt lijkt nogal
voordehandliggend. En dat men hierbij kennis maakt met diverse
standpunten aangaande grote levensvragen, ethisch gedrag en de
maatschappelijke impact, evenzeer. |