Feestconcert - teksten


Home | Vorig niveau | Feestconcert - teksten | Feestconcert - media

 

 

Feestconcert 40 jaar ARK

 J.S. Bach, composiet concerto

 

Stel je hebt geen ipad, geen ipod, geen CD, geen LP, geen cassettespeler, geen radio.. niets: Dan is muziek iets heel anders dan vandaag de dag: eenmalig, elke uitvoering is uniek. Dat elke volgende compositie weer origineel moet zijn, nieuw, waarom? Dat zijn 19e 20e eeuwse modewoorden. Neen, heb je iets goeds, dan moet je dat vaak gebruiken. Iedereen in de barok deed het: meester in hergebruik is wel G.F. Handel. Omzetten, naar je hand zetten, naar de gelegenheid…

 

GELUKKIG MAAR

Zo denkt u nu dat u een bewerking te horen krijgt van BWV 1052: cembaloconcert, vroeger vaak ook als pianoconcert uitgevoerd. Dat is echter niet zo: voor dat cembaloconcert gebruikte Bach ouder materiaal, waarschijnlijk materiaal uit zijn jonge jaren… virtuoos tot en met. Men denkt een concerto voor viool en orkest (uit Köthen). Alleen, dat concerto is er niet meer. Dat was gebruiksmuziek.

 

GELUKKIG

heeft Bach alle delen van dat concerto hergebruikt, en zelfs vaker dan één keer, bijv. om een inleidende sinfonia van te maken toen hij in Leipzig elke week een cantate componeerde (ja ook cantates waren heel ‘composiet’). In 1528 (of misschien zelfs al in 1526) bouwde hij de solopartij voor viool uit tot een solo voor groot orgel. (het zou eigenlijk op het groot orgel zijn gedaan, maar temperatuur- stemmingsproblemen hebben dit verhinderd).

Idem voor het laatste deel: Dat is openingssinfonia van weer een andere cantate, nr. 188. [reconstructie zegt het programmaboekje]... : Die partituur is verloren. Dat verhaal is zo vreemd dat ik het u niet onthouden wil. Bachs oudste zoon had wrsch het origineel, maar heeft die eind 18e eeuw verkocht. Geldgebrek. Tenslotte komt het in handen van een verzamelaar, die halfweg de 19e eeuw, het handschrift versnijdt, eerst per blad, later nog eens in repen en die die stukken dan apart verkoopt. U kunt dus nu stukjes gaan bewonderen in Berlijn, Parijs, Eisenach, Washington en diverse privévezamelingen. Waarom is dat gebeurd?

Wel: In de 19e E is Bach heiligverklaard en worden zijn manuscripten relikwieën.

Van de sinfonia zijn enkel een paar repen teruggevonden met de laatste 30 maten (nog geen 10%).  En zo ontdekte men dat dit overeenstemde met het derde deel van BWV 1052… en dat er naast orgelsolowerk ook 3 hobo’s waren voorzien. Vandaar re-constructie.

U hoort dus de her-orkestratie van deze sinfonia zoals die bij cantate 188 zou kunnen zijn uitgevoerd.

nog meer weten?: klik hier

 

Een avonduurtje met Bach

Ik zal u een geheim vertellen over de relatie tussen de ARK en het ACM, want die is er. Sterker nog er is een verwantschap, niet officieel maar toch. Dat zit zo. In het jaar 2000 was er de statutaire jaarlijkse algemene vergadering. Altijd een beetje saai, u weet dat wel. Om wat meer volk te trekken werd een tweede deel aan gekoppeld. Meestal een lezing… maar ja dat is ook wel een beetje saai. Zo na 30 jr ARK heb je zo ongeveer iedereen wel gehad.

De koppen werden bij elkaar gestoken en er werd beslist om ipv een lezing een muzikale vesper te houden, spiritueler en ook boeiender. Paul Smets was voorzitter, we vergaderden in de gebouwen bij de kathedraal. Hij liet verstaan dat de vesper wel zou kunnen doorgaan waar de middagpauzedienst doorging, toen nog de doopkapel (nu de bookshop), des avonds om 21.30.  De moderator zei dat hij Willem Ceuleers wel wilde vragen of die niet wilde assisteren. Zeker, zei hij, weetjewat, laten we meteen een hele cantate doen… ik zing wel, nodig was instrumentisten uit en we doen het gewoon solocantate, Ich habe genug .. BWV 82. Een ‘Avonduurtje met Bach’ heette de liturgie. Het maakte indruk op allen, zo musiceren voor een kleine groep, in een uithoek van een donkere verlaten kathedraal. Enige tijd later verscheen er een nieuwe muziekgroep in de Antwerpse muziek-scene: het ACM. Dat komt ervan als je avonduurtjes met Bach belegt.

 

 

 

 

 

 

from: www.bach-cantatas.com

 

Cantata BWV 188

Ich habe meine Zuversicht

Provenance

 

Thomas Braatz wrote (May 3, 2008):

(based upon information found in the NBA KB I/25 pp. 204-236)

 

According to Alfred Dürr, this cantata was most likely composed shortly before its first performance which probably took place on October 17, 1728. The Bach Compendium believes this might have even been a year later. In any case, no evidence of a later repeat performance during Bach’s lifetime has been found.

 

It can reasonably be assumed that, at the time of its first performance, the original composing score and a complete set of parts did exist. The set of parts disappeared early on, but portions of this score still exist today, albeit they are found widely distributed in many different locations.

 

It is reasonable to assume that, upon Bach’s death in 1750, his son, Wilhelm Friedemann inherited the score. In 1774, the latter was forced to auction off this manuscript along with others which he had in his possession at the time. Any trace of what may have happened to the score between 1774 and another auction in 1827 which featured manuscripts which had once been in WF’s possession has been lost. One can suspect that the autograph score no longer existed in its complete state at this time. Originally, Carl Friedrich Zelter (1758-1832) had wanted to obtain it for the choral library of the Berliner Singakademie; however, he was outbid by another collector of Bach manuscripts, Carl Philipp Heinrich Pistor (1778-1847), who later passed it on to his son-in-law, Adolf Friedrich Rudorff (1803-1873). The latter, in turn, bequeathed it to Friedrich Wilhelm Jähns (1809-1888) who began selling off individual pages to various collectors; for instance, pp. 13, 16, 17 and 18 were sold to Gustav Petter (1828-1868) in Vienna. Petter, in turn, cut each of these pages, containing the two arias, mvts. 2 and 4, into three parts. As a result, bits and pieces of this cantata score can be presently found in Eisenach, Berlin, Vienna, St. Petersburg, Paris, Stockholm, Switzerland, and Washington, D.C.

 

[Example: Mvt. 4 is divided as follows:

 

End of mvt. 3 and beginning mm. 1-6 of mvt. 4 (front side of page 15) Berlin Staatsbibliothek

Mvt. 4, mm. 7-24a (back side of p. 15) Berlin (same)

Mvt. 4, mm. 24b-29 (front–top side p. 16) Eisenach Bachhaus

Mvt. 4, mm. 30-32a (front–middle side p. 16) lost

Mvt. 4, mm. 32b-37 (front-bottom side p. 16) Switzerland (in a private collection)

Mvt. 4, mm. 38-43a (back-top side of p. 16) Eisenach (same)

Mvt. 4, mm. 43b-45 (back-middle side of p. 16) lost

Mvt. 4, mm. 46-51 (back-bottom side of p. 16) Switzerland (same)

Mvt. 4, mm. 52-55 (front-top side of p. 17) St. Petersburg Saltykow-Stschedrin Library

Mvt. 4, mm. 56-59a (front-middle side of p. 17) Paris Bibliothèque Nationale

Mvt. 4, mm. 59b-66 (front-bottom side of p. 17) privately owned unknown

Mvt. 4, mm. 67-69 (back-top side of p. 17) St. Petersburg (same)

Mvt. 4, mm. 70-72 (back-middle side of p. 17) Paris (same)

Mvt. 4, mm. 73-end (back-bottom side of p. 17) private owner unknown]

 

The watermark for this score is unique. This makes the dating somewhat uncertain as indicated above. The condition of the various parts of the score is unbelievably poor: the ink has eaten its way through the paper which is quite brown and soiled in places. The notes and text are extremely difficult to decipher with inkspots, crossouts, corrections and irregularly flowing ink compounding the fact that this is a composing score. The pages, or segments thereof, have had their edges frequently cut (the NBA KB gives the varying sizes of the pages which at one time were uniformly large).

 

Unfortunately, for Alfred Dörffel who edited this cantata for the BGA (Leipzig, March, 1891), not a single part of Bach’s autograph score was available to him for consideration in his editing process. The NBA documents how difficult it was to decipher Bach’s intentions from mostly photocopies of the original. All of this is explained in detail in the NBA KB.

 

Sinfonia reconstruction

 

Although the first 248 measures of mvt. 1 have been irretrievably lost, there still remain 33 measures which give an idea of what Bach had originally intended. The greatest difficulty appears to be in recreating the 3 independently treated woodwinds (2 oboes, 1 Taille). A reconstruction of BWV 1052 to make it fit this cantata has been undertaken, but the NBA presents only the existing 33 measures in its printed score. The original source for this mvt. is a violin concerto, presented as a reconstruction by Wilfried Fischer in NBA VII/7. Reconstructions of this as an organ concerto have been attempted by F.A. Theill (Musikverlag Forberg, Bonn, 1985) and by Ralph Schureck (in a private English printing with details not available) and explained in detail in his article “The Restauration of a lost Bach sinfonia for organ and orchestra, based on a revised list of sources for Cantata 188 and