Te Deum

   

Home
Up
François Couperin
Musicalisches Opfer
Sweelinck
Weckman(n)
Lagrime
Pasqua Italiana
Sero te amavi
Ave Maria...
Abraham
30 jaar A.R.K.
Componisten
de kathedrale mis
Geestelijk Concert IV
Te Deum

link - NL historische en muzikale achtergrond

lien - FR Autour des Te Deum (information historique et musical)

 

Te Deum laudamus

25/11/2006      –  20h00  – St. Norbertus Antwerpen

26/11/2006      –  15h30  – O.L.V.kerk te Laken

 

Henry Purcell :

Te Deum voor St Cecilia's Day, 1694

Georg Friedrich Händel :

Te Deum voor de vrede van Utrecht, 1713

 

 

Koor, orkest en solisten van het

Antwerps Collegium Musicum

en

La Furia

o.l.v. Willem Ceuleers

 

 

Henry Purcell

besloot om voor het hoogfeest der muziek (St Cecilia's Day) in 1694 niet een Ode te componeren, zoals hij al 4x eerder had gedaan, maar een grootse muzikale zetting te creëren voor het Te Deum (in het Engels). Omdat het een hoogdag was en in meer dan één opzicht een wereldcreatie koos Purcell voor een volledige strijkorkest en voegde daar twee stralende trompetten aan toe. Nog niet eerder vertoond in Engeland. Naast triomfantelijke hemelse klanken, waar het koor van engelen antwoordt op dat van de aarde, zijn er ook intieme passages te horen, waarin Purcell de toehoorder diep raakt, zeker als men zich realiseert dat dit één van zijn laatste grote werken is.

 

Georg Friedrich Händel

heeft de partituur van Purcell goed bestudeerd en de algemene ideeën overgenomen voor zijn compositie ter ere van de "Vrede van Utrecht" (1713), waarmee een einde kwam aan de Spaanse successie-oorlog (Lord Marlborough) en er een periode van relatieve rust (balance of power) in Europa aanbrak. Waarschijnlijk werd Handel (op dat moment nog in dienst van de vorst van Hannover) niet enkel gedreven door vredesliefde, maar was dit Engelstalige Te Deum tegelijk een impliciete sollicitatie naar een positie aan het Engelse hof.

 

 

 

 

 

This site was last updated
 June, 2022