link - NL
historische en muzikale achtergrond
lien - FR
Autour des Te Deum (information
historique et musical)
Te Deum laudamus
25/11/2006
– 20h00 – St. Norbertus Antwerpen
26/11/2006
– 15h30 – O.L.V.kerk te Laken
Henry Purcell :
Te Deum voor St
Cecilia's Day, 1694
Georg Friedrich
Händel :
Te Deum voor de
vrede van Utrecht, 1713

Koor, orkest en solisten van het
Antwerps Collegium Musicum
en
La Furia
o.l.v. Willem Ceuleers
Henry Purcell
besloot om voor het hoogfeest der
muziek (St Cecilia's Day) in 1694 niet een Ode te componeren, zoals hij al
4x eerder had gedaan, maar een grootse muzikale zetting te creëren voor het
Te Deum (in het Engels). Omdat het een hoogdag was en in meer dan één
opzicht een wereldcreatie koos Purcell voor een volledige strijkorkest en
voegde daar twee stralende trompetten aan toe. Nog niet eerder vertoond in
Engeland. Naast triomfantelijke hemelse klanken, waar het koor van engelen
antwoordt op dat van de aarde, zijn er ook intieme passages te horen, waarin
Purcell de toehoorder diep raakt, zeker als men zich realiseert dat dit één
van zijn laatste grote werken is.
Georg Friedrich Händel
heeft de
partituur van Purcell goed bestudeerd en de algemene ideeën overgenomen voor
zijn compositie ter ere van de "Vrede van Utrecht" (1713), waarmee een einde
kwam aan de Spaanse successie-oorlog (Lord Marlborough) en er een
periode van relatieve rust (balance of power) in Europa aanbrak.
Waarschijnlijk werd Handel (op dat moment nog in dienst van de vorst
van Hannover) niet enkel gedreven door vredesliefde, maar was dit
Engelstalige Te Deum tegelijk een impliciete sollicitatie naar een positie
aan het Engelse hof.
|