[de bijbehorende plaatjes staan op een aparte
pagina, die u gaandeweg het artikel via hyperlinks kunt bezoeken in de vorm van
madeleinekes:
![]()
Wij weten van de vrouw Maria Magdalena zo goed als niets, behalve
dat zij (1) Jezus is gevolgd vanuit Galilea naar Jeruzalem (na een
'bevrijdingservaring': Lukas 8:2); (2) dat zij bij hem is gebleven tot het
laatst en dus aanwezig was bij de kruisiging, bij de kruisafneming en de
graflegging; (3) dat haar naam in alle evangelieën als eerste valt als het Pasen
wordt. Als volgelinge van Jezus wordt zij de oergetuige van Pasen en de apostel
der apostelen.![]()
Over een eventueel verleden als prostituée wordt niet gesproken en van een
zalving met olie (door háár!) wordt niet gerept. Haar afkomst en verdere
levensloop blijven m.a.w. in het ongewisse. Heel oude tradities wijzen haar graf
aan in Efeze. Waarom is 'La Madeleine' dan tot prototype van de
boetvaardige zondares geworden; Waarom wordt zij zo vaak in een grot
afgebeeld, naakt en met extreem lange haren; Hoe komt dat flesje zalfolie (of is
het parfum? ) bij haar ? Het antwoord is simpel: Het beeld van Maria Magdalena
in de kerkelijke traditie is een complexe voorstelling, letterlijk: een
samengesteld portret. Zij is de fusie van drie bijbelse vrouwen, later
nog aangevuld met een buitenbijbelse kluizenares.
De drie bijbelse vrouwen zijn:
1. Maria Magdalena (= van
Magdala, El Mejdel, een welvarend stadje aan het meer van Galilea,
legendarisch [de vraag is: vóór of ná de Marialegende?] vanwege de losse
omgangsvormen die daar gebruikelijk zouden zijn geweest. Magdala is door de
Romeinen verwoest in 75 nChr. Zeer levensecht wordt deze vrouw neergezet door
Johannes, wanneer hij haar op de Paasmorgen voor dag en dauw laat rondzwerven in
de graftuin, hartstochtelijk op zoek naar 'haar heer', wenend. Als zij hem
gevonden heeft, vliegt ze hem om de nek (of valt hem te voet, net zo u wilt),
waarop Jezus de beroemde woorden uitspreekt: Noli me tangere ! (maar
dan in het Aramees natuurlijk, wat in beide gevallen zeggen wil: Houd mij
niet vast of Raak mij niet aan. Daarover zijn de geleerden het nog
niet eens). Deze scène is sinds de Middeleeuwen een vast onderdeel op
afbeeldingen van de Opstanding. Belangrijk in dit verband is ook dat zij hier de
opdracht krijgt om het Paasevangelie aan de apostelen te gaan brengen. Zij
krijgt zo dus een 'verkondigend ambt', ze wordt de apostola apostorum,
een motief dat in de kerkgeschiedenis opduikt als vrouwen het woord nemen en hun
roeping moeten legitimeren (bijv. Katharina Schütz Zell, die de uitvaartpreek
houdt bij de begrafenis van haar man in 1548.
![]()
2. Een 'zondares' die ooit - tijdens een deftig diner' kwam binnengestormd, Jezus' voeten kuste, met haar haren afdroogde en daarna zalfde. Lukas vertelt dit verhaal in hoofdstuk 7; daar valt ook de term 'zondares' . In de discussie die daarop - in het eerbiedwaardige mannengezelschap - volgt, neemt Jezus haar in bescherming tegen de kritiek van de gastheer. Dat zij een prostituée was, wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar de term 'zondares' en haar loshangende haren suggereren dat wel. Na een gelijkenis over schuldvergeving spreekt Jezus de van betekenis zwangere woorden: "Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde." (Even tussen haakjes: natuurlijk verwijst Jezus hier nìet naar haar praktijk als prostituée, want prostitutie heeft niets met liefde te maken). Belangrijk nu is, dat vier zinnen later de naam van Maria van Magdala valt als één van de vrouwen die Jezus volgde en diende met al wat zij bezat. De vereenzelviging van vrouw 1 en vrouw 2 is nabij. Zowel de Oosterse als Westerse kerk hebben deze voltrokken.
3. Maria van Bethanië (die aan Jezus' voeten zat om de woorden van haar 'rabbi' te 'leren'), de zus van Lazarus en Martha zalft in het evangelie van Johannes (hoofdstuk 12) op bijna indentieke wijze Jezus' voeten als de zondares in Lukas 7. Ook zij droogt ze met heur haren af. Een identificatie van vrouw 2 en vrouw 3 (en via vrouw 2 dus ook met vrouw 1) is volgens de uiteenlopende chronologie en geografie van de evangeliën onmogelijk, maar literair zeer verleidelijk. . De oosterse kerk heeft het nooit gedaan. Zij blijft Maria van Bethanië en Maria van Magdala onderscheiden; in de Westerse kerk daarentegen heeft Gregorius de Grote in de 6de eeuw in een beroemde preek over Maria Magdalena deze identificatie zo grondig voltrokken, dat eerst in de 16de eeuw (Humanisme en Reformatie) deze beide weer uit elkaar gehaald konden worden op grond van historisch-kritisch Schriftonderzoek.
De bekende franse historicus Georges Duby aarzelt niet om de fusie van deze drie vrouwengestalten een geniale vondst van de Latijnse kerkvaders te noemen. Het (imaginaire) vrouwenportret dat zo ontstaat is immers zo ongelooflijk rijk, dat zij één van de invloedrijkste vrouwspersonen van de Europese geschiedenis is geworden. Als complement van de altijd kuise moeder-maagd Maria beeldt deze complexe persoon een heel stuk van de visie van de kerk op de 'vrouw' en het 'vrouwelijke' uit.
Maria Magdalena's (als zodanig 'samengestelde
vrouw') heeft immers dit ongelooflijk sterke punt dat zij a.h.w.
aanschouwelijk onderwijs gaf op het terrein van sexualiteit en zonde.
Zij riep het 'het verbodene' op en bezweerde het tegelijk. Daar zijn haar
tranen, daar zijn heur haren, daar is de geur van de kostbare nardusmirre. Zij
is volkomen fysiek, zij is 100% een vrouw. Haar 'verleden' als prostituée
(officieel veroordelenswaardig), gecombineerd met haar grote liefde voor Jezus
was reuze spannend. Zo is zij zelfs tot een genrestuk geworden met de titel:
de boetvaardige Magdalena. Vanaf Titiaan is de smachtend-boetvaardig
opwaarts gerichte blik, de bijna (of helemaal) ontblote borst standaard. Zij zit
vaak in een grot, meestal met een vanitas-symbool erbij: minimaal een
doodshoofd.
![]()
Voeg daarbij de lovende en beschermende woorden van Jezus tot de
anonieme zondares, dat zij 'veel heeft liefgehad' en de woorden tot Maria van Bethanië dat overal waar het
evangelie van Christus zou worden verteld, zij ook genoemd zou worden
(omdat zij van te voren verstaan heeft wat het einddoel van zijn missie zou zijn
(misschien wel omdat zij eerst zittend aan Jezus' voeten, goed heeft geluisterd
naar Jezus'woorden > Lukas 10:38-42), ja dat zij rond Passie en Pasen niet van
Jezus' zijde is geweken en zo tot eerstelinge onder de Paasgetuigen is
uitverkoren, apostel der apostelen... en je begrijpt waarom Duby van een
geniale vondst sprak. Deze dubbelheid maakt Maria tot een
bijzondere vrouw en is ook de invalspoort voor veel dubbelzinnigheid. Met haar
dacht bijv. de mannenkerk de verleidelijke vrouw te kunnen classeren,
de 'zinnelijkheid' te benoemen èn te kanaliseren. Dat lukte natuurlijk niet
altijd even goed. Je kunt dat ook perfect zien in de beeldende kunsten, die zich
op Maria Magdalena stortten. Natuurlijk schilderen zij haar als voorbeeld van
een gevallen vrouw, maar zoals zovele schilderingen van het kwaad
werken die averechts. Veel boetvaardige Magdalenas zijn zo verleidelijk
geschilderd of gebeeldhouwd, dat zij de beschouwers eerder op gedachten brengt
dan ze ervan afhelpt. Een lot dat ook de verering voor de altijd kuise maagd
Maria niet is gespaard gebleven, maar dit geheel terzijde.
![]()
Op dit punt komt nog een vierde vrouw het beeld van Maria Magdalena completeren: de ascete Maria van Egypte (legende bekend sinds 7de eeuw). Deze dame zou 30 jaar lang in de woestijn in een grot hebben doorgebracht als heremiet, kluizenares, enkel gehuld in heur haren. Elke dag - zo wil de legende - kwamen engelen uit de hemel om haar te voeden met hemelse spijs en drank. De rest van de tijd was zij bezig met boetedoeningen. Zij kastijdde voortdurend haar mooie maar o zo zondige lichaam, om zich geheel van de wereld te zuiveren. Ze sloeg de schoonheid er af en de vleselijke begeerte er uit. Deze legende sluipt op kousevoeten de legende over Maria Magdalena binnen. Zo versmelt ook deze Maria van Egypte naadloos met Maria Magdalena. Op veel schilderijen zien wij Maria Magdalena gehuld in heur haar, gezeten in een grot. Een kruikje olie heeft ze bij zich en vaak staart ze naar een 'doodshoofd', een schedel: aloud symbool van de vergankelijkheid van al het aardse ('vanitas-motief), bezit èn schoonheid. Ook de eventueel verstrooide sieraden en andere attributen waarmee een vrouw zich mooi maakt, of tegen de vergankelijkheid verweert, onderlijnen ditzelfde motief. Afin: de zalfolie die de echte Maria gebruikte was tenslotte parfum.
Iconografisch het meest opvallend is de invloed van de legende van Maria de
Egyptische, wanneer Maria Magdalena wordt geacht ten hemel te zijn opgenomen om
daar te communiceren. Eén variant van de legende weet zelfs te melden, dat na
een wuft werelds leven de Egyptische Maria zichzelf heeft laten straffen door
geheel en al onaantrekkelijk te worden. Dit was niet zo simpel bij zo'n mooie
vrouw. De oplossing die gevonden wordt, is dat ze niet alleen weelderige
haargroei op haar hoofd krijgt, maar dat zij over haar hele lichaam met
haar bedekt wordt, iets wat de attractiviteit inderdaad vermindert. Zelfs dit
motief is in de Magdalena-iconografie terug te vinden op één van de afbeeldingen
van de tenhemelopneming en de communie-ontvangst.
![]()
Maria Magdalena, deze fusie van 4 vrouwen, is nu helemaal klaar om haar carrière te beginnen. Vreemd is nog slechts het vertrekpunt: niet Palestina, niet Efeze, maar het zuiden van Frankrijk, in de Provence, vlakbij Marseille. Daar wijst men u namelijk een grot, Sainte Baume (heilige balsem), waar Maria zou hebben vertoefd en gestorven. Hoe komt zij (volgens eerdere legenden gestorven nabij Efeze en later overgebracht naar Constantinopel) nu in vredesnaam in de Provence terecht ?
Grenzenloos is het Middeleeuwse legendarisch vermogen. Zij was - zo vertelt
de Legenda Aurea samen met haar broer (Lazarus) en haar zus (Martha) en
vergezeld van een Romeinse jongeling Maximinus door de apostel Petrus op een
bootje gezet. Dit scheepje is vervolgens op wonderbaarlijke wijze (zonder zeil
en roer !) de hele Middellandse Zee overgestoken en gestrand in Zuid
Frankrijk. In Les-Saintes-Maries-de-la-Mer zette het illustere
gezelschap voet aan wal.
![]()
De bedoeling van de reis was evangelisatie. Maria richtte haar apostolaat (weet u nog: ze was de apostola apostolorum, dus waarom niet!) vooral op de inwoners naburige stad, Marseille. Na de tegenstand van het vorstenpaar te hebben overwonnen bekeerde zich heel Marseille en koos Lazarus tot eerste bisschop (St. Lazaire). Maximinus werd bisschop van van Aix-en-Provence (St. Maximin) en Martha bekeerde Tarascon. Na zich nog in het bijzonder te hebben ingezet voor de vrijlating van gevangenen (Was zij zelf ook niet bevrijd van 7 boze geesten, die haar boeiden ?!) vrijwillig terug in een grot om haar zonden nog verder uit te boeten. Zo wil de wereld verzaken en de hemel winnen, al verstervend een eeuwig leven beërven.
lees verder onder de afbeelding

Maria-Magdalena-Retabel in de Pfarrkirche in Tiefenbronn (gesloten). De scenes uit het artikel (Voetwassing, Marseille, Egyptische zijn alle verbeeld)
Rond deze Maria ontstaat rond het midden van de 11de eeuw in Frankrijk een echte hype, als de abt van het klooster van Vézelay (in 860 gesticht) claimt dat de beenderen van Maria dáár begraven zouden liggen onder de kerk (de Ste. Madeleine). Hoe waren die beenderen daar - in Bourgondië - terecht gekomen? Dit is het verhaal dat de wereld in wordt gestuurd: Een monnik zou ze uit de Provence (uit de kapel van Saint-Maximim) hebben gestolen/gesmokkeld om ze uit handen van de Saracenen te redden. Maria was met Saint-Maximin per boot ooit naar de Provence getrokken voor evangelisatie.In de eerste versie is Maximin één van de 72 volgelingen van Jezus is (zie Handelingen 1) die als compagnon de route met Maria Magdalena optrekt. In het bootje zijn Martha, Lazarus (en Sidonius) nog niet aanwezig. Die gaan pas in 12de eeuwse legenden mee aan boord. De beenderen van Maria in Vézelay zijn vervolgens in 1058 door paus Stefanus IX 'geëcht' en kreeg het klooster een pelgrimsprivilege. Het kleine dorpje Vézelay wordt vervolgens overrompeld door talrijke pelgrims, waaronder opvallend veel vrijgelaten gevangenen (van hun boeien wordt zelfs een ketting gesmeed die het hele koorhek omspant). Een nieuwe kerk wordt gebouwd. Als enkele eeuwen later de twijfels over de waarheid van deze beendersmokkel groot wordt, worden ze als bij toeval in 1265 'ontdekt' onder het hoogaltaar. Het is echter tevergeefs. In 1295 worden in St Maximin de Provence de beenderen van Maria opnieuw ontdekt. Ze zijn niet wèg! Paus Bonifatius echt die beenderen. Logisch, 't is ook vlakbij de grot Sainte Baume, waar Maria zich zou hebben verborgen tot haar dood (in penitentie), een verhaal dat al sinds de late 11de eeuw locaal de ronde doet. Dat Maria de Sancta Balma dezelfde zou blijken te zijn als Maria Magdalena hing in de lucht. Enfin: Eigenlijk een tragi-komisch gebeuren: De abt van Vezelay ligt aan de oorsprong van het verhaal dat Maria Magdalena in de Provence geland zou zijn (Hij had dat verhaal nodig om aannemelijk te maken dat haar beenderen in Frankrijk zouden kunnen zijn aanbeland. Toen dat verhaal ging circuleren wisten ze in de Provence nog nergens van! Saint-Maximin was een onbekende locale heilige. Meer was er niet. De 'oorsprongslegende' is vervolgens als een boemering teruggekeerd naar Vézelay en gaf er de genadeslag aan de Maria-cultus. Het was immers veel beter geschikt als legitimatie van de Marialegendes rond Marseille en de grot van Sainte-Baume. Vervolgens is het snel gedaan met Vézelay..
...maar niet met Maria Magdalena. Zij immers heeft nu in WEST-EUROPA haar eigen plaats op de kerkelijke kalender verworven: 22 juli en maakt deel uit van het collectieve geheugen van West-Europa. U hoeft er de taal (Magdalenism is oud-Engels voor prostitutie, een 'magdalenarium' is een tehuis voor gevallen vrouwen en meisjes, etc...) en de vele 'Jezus-films' maar op na te zien en u weet wel wat ik bedoel. Maria Magdalena, zowel in haar bijbelse als in haar legendarische gestalte is en blijft een belangrijke identificatie-figuur voor feministisch geöriënteerde theologes en romanciers, getuige bijv. het boek van Luise Rinser (Maria Magdalena) uit 1983.
Tenslotte: Deze complexe vrouwspersoon, of ze nu 1 is of 3 (of 4), dat doet er niet zoveel toe, is inderdaad verbonden met een aantal zeer wezenlijke zaken van het christelijk geloof.
Zij zet in Lukas 7 het thema liefde op de agenda en wel op een zo emotionele en lichamelijke wijze dat, zo concreet, dat Simon de Farizeeër namens de hele beschaafde wereld roept: Dat is ongepast, ongehoord!
In Johannes 12 stelt zij vanuit diezelfde liefde de hele rekende en berekenende menselijke samenleving onder kritiek, door een compleet vermogen te verspillen om Jezus te zalven. En passant komt naar aanleiding van haar verspilling ook de sociale (on)rechtvaardigheid in een vreemd licht te staan. Het is ongepast, ongehoord !, roept Judas namens alle volgelingen van Jezus.
En in Johannes 20 gooit ze opnieuw vanuit diezelfde liefde (maar nu van de overkant) de enige zekerheid die er in dit leven is overhoop met de boodschap dat het graf leeg zou zijn, ja dat Jezus verrezen zou zijn: zotteklap, vrouwenpraat, dat is ongepast, ongehoord, roepen de apostelen in koor, want dood is 'dood', dat weet toch iedereen.
Die Maria toch...afin: hoeren en tollenaren zullen u voorgaan in het koninkrijk der hemelen, zei Jezus al. Liefdevolle ogen zijn niet blind, maar zien verder dan de ogen van het verstand; het hart heeft zijn redenen, die de rede niet kent. Als men het onmogelijke niet hoopt, zal men het nooit leren kennen, zei Heraclitus al. Maria Magdalena belichaamt als geen ander deze wijze van 'kennen', d.w.z. van geloven, hopen en liefhebben.
Dick Wursten
--------
toegiftDoor de thriller van Dan Brown, de Da Vinci code is Maria Magdalena populairder dan ooit. Mooi zo!
Als cultuur-historisch geïnteresseerde leek houd ik mij op deze pagina echter niet bezig met de vraag of Maria van Magdala met Jezus getrouwd zou zijn geweest, laat staan of ze kinderen gehad zouden hebben. Dat zijn namelijk hypotheses, die buiten het domein van de wetenschap vallen.
Historisch is het enkel verantwoord om te zeggen dat:
- Jezus een door en dood Joodse rabbi was en dat
- Maria van Magdala verknocht was aan deze rabbi en met hem optrok en
- dat ze in de kring van volgelingen een voorname plaats innam.
Dit is het maximum dat je op grond van de oudste bronnen die we hebben (= de bijbelse evangelieverhalen die altijd nog een halve eeuw ouder zijn dan de buitenbijbelse evangelie-overleveringen) kunt zeggen.
The rest is phantasy en... die Gedanken sind frei.
De kerk heeft er het zijne mee gedaan (dat kunt u hierboven lezen) en buiten de kerk heeft men er ook het zijne mee gedaan (lees Dan Brown).
Maria zelf zit in de hemel en lacht...
bronvermelding:
|
|
This site was last updated vrijdag, 31 oktober 2025