De faalangst van het fundamentalisme
Na 11 september
geschreven, maar nog steeds 'actueel'.
Fundamentalisme haalt haar 'drive' uit een zelfhaat
die geprojecteerd wordt op de wereld. Hierdoor ontstaat een zodanig
realiteitsverlies, dat vernietiging van de wereld (en andere mensen)
'psycho-logisch' wordt. Een 'insider' vertelt...
Terugkijkend, leefde ik toen in een totaal andere wereld dan nu. Hoe
bevoorrecht waren wij als kleine gemeente! Wij alleen hadden inzage in
het Boek des Lams en kenden het scenario van de eindtijd.
Door Jean-Jacques Suurmond
Voor de aanslagen
op 11 september [2001] in NewYork [en vul maar aan..., dw] worden vele
oorzaken aangewezen. Ze zouden een protest zijn tegen de dominantie van de
westerse cultuur of het gevolg van de kloof tussen arm en rijk in de wereld. Of
onderdeel van de strijd tussen de islam en het christendom. Hoewel in deze en
andere verklaringen meestal wel een kern van waarheid schuilt, raken zij niet de
grondoorzaak
van dit geweld. Daarmee doel ik op het realiteitsverlies dat kenmerkend
is voor het fundamentalisme. Misschien moet je ervaringsdeskundig zijn om dat
goed op te merken.
een meer socio-psychologische analyse kunt u
hier lezen
Satanisch Beest
Mijn christelijke
leven begon in een tamelijk fundamentalistische pinkstergemeente. Een
bijna onoverbrugbare kloof scheidde ons van de wereld 'daarbuiten'. In de
samenkomsten rezen we op golven van tongentaal ten hemel, onder begeleiding
van halleluja-geroep door de zusters en profetieën van bassende broeders. Buiten
heerste de Egyptische duisternis waaruit wij wonderbaar uitgeleid waren. Als ik
na de dienst naar huis liep, zag ik overal tekenen dat de wereld spoedig verzwolgen zou worden door het satanische Beest Uit De Aarde. Achter de ramen van
de flats zag ik complete gezinnen verlept voor de televisie hangen, verstoken
van de bronnen des heils. Het luidruchtige vermaak in de café's hoorde ik als
een schreeuw om verlossing van de banden van drank en zedeloosheid.
Alles wat ik zag
bevestigde dat de wereld op zijn laatste benen liep, zoals fundamentalisten
vandaag de aanslag op de Twin Towers als het begin van de val van Babylon
beschouwen, 'wiens grote rijk dom in één uur wordt verwoest'.
Boek des Lams
Terugkijkend,
leefde ik toen in een totaal andere wereld dan nu. Hoe bevoorrecht waren wij als
kleine gemeente! Wij alleen hadden inzage in het Boek des Lams en kenden het
scenario van de eindtijd. Wij waren de uitverkorenen, de redders van de
mensheid. In het gebed streden we tegen de demonen die in de wereld rondklauwden, in agressieve bewoordingen waarbij een Hell's angel zou verbleken.
Want fundamentalisme en geweld zijn niet hetzelfde, maar liggen wel dicht bij
elkaar.
Het woord
'fundamentalisme' werd voor het eerst gebruikt door een groep christenen in de
Verenigde Staten, in het begin van de vorige eeuw. Zij wilden standhouden onder
de opstekende storm van moderne ontwikkelingen als de evolutieleer,
Schriftkritiek en de emancipatie van vrouwen en zwarten. Daarbij stonden ze op
het 'fundament' van een letterlijk genomen Bijbel. Velen van hen sympathiseerden
met de Ku Klux Klan. Een paar jaar geleden nog werden artsen, werkzaam in een
abortuskliniek, door fundamentalistische christenen vermoord. En hun predikant
Jerry Falwell noemde de aanslagen in New York een 'straf van God'- precies zoals
de moslim-terroristen zelf deden.
Boze geesten
De oorzaak van het
terrorisme werd reeds scherpzinnig blootgelegd door de Russische schrijver
Dostojevski. In zijn roman Boze geesten laat hij zien hoe een mens die de
wereld haat, altijd ook zichzelf haat. Hij is immers onverbrekelijk deel
van de wereld die hij veroordeelt. Zijn oplossing is om zijn zelfhaat naar
buiten te projecteren, waardoor hij zelf zuiver wordt en de wereld een
verderfelijke vijand die bestreden moet worden.
De ironie is dat
hun massieve veroordeling van de moderne cultuur fundamentalisten daarvan des te
afhankelijker maakt. Ze worden bepaald door wat zij bestrijden. Er
is al vaak op gewezen dat de fundamentalistische wijze van denken, met zijn
obsessie met een letterlijke, objectieve 'waarheid', modern is en vreemd aan de
Bijbel (en de Koran).
En de terroristen
in New York konden hun aanslagen alleen plegen dankzij hun westerse scholing en
technieken. Enigszins zoals bij ons een Dorenbos in zijn strijd tegen de
Sloggi-slip dankbaar gebruik maakt van de media en prof. Van de Beek van de
Vrije Universiteit zijn vonnis van onze moderne cultuur op zo’n vernuftige
tekstverwerker uittikt.
Zelfverachting
Het afscheid van
mijn fundamentalistische wereldje hield iets in waarop ik niet was voorbereid.
Ik moest mijn zelfverachting onder ogen zien. Het werd een tocht door de
woestijn, die ik zonder de hulp van engelen (waaronder een therapeute) niet
volbracht zou hebben. Maar de beloning was groot: het beloofde land van de
werkelijkheid. Dit hield in dat ik mij niet meer boven de wereld verhief en die
afschreef, maar verantwoordelijkheid voor haar aanvaardde.
'Wij zijn allen
schuldig en ik meer dan de anderen', schrijft Dostojevski. Ik ging de wereld,
ondanks het daarin aanwezige kwaad, steeds meer als goed zien, als schepping van
God. Dit ging hand in hand met de aanvaarding van mijzelf als ten diepste goed.
Voor het eerst kwamen bekende begrippen als vergeving, bevrijding en vernieuwing
echt tot leven.
En kerst veranderde
van een terugblik op de landing van een buitenaards wezen in het feest van het
komen van God in de eens zo boze wereld: 'in het vlees' - ook in mij.
Leugen
De paradox van de
fundamentalist is dat hij overtuigd is van zijn gelijk, maar leeft in een
leugen. Want wat een mens niet in zichzelf onder ogen ziet, schuift
onverbiddelijk tussen hem en de werkelijkheid in.
Het cliché
'verbeter de wereld en begin bij jezelf', is aan fundamentalisten niet besteed.
En omdat zij niet bij zichzelf beginnen, dreigen zij de wereld aan haar
einde te helpen - zie de aanslagen van 11 september en alle onoverzienbare
gevolgen van dien. Verre van redders van de mensheid te zijn, is de
verschrikkelijke ironie dat zij zélf het satanische Beest worden waarvoor hun
profetieën waarschuwen.
De projectie van
hun zelfhaat op de wereld is de eigenlijke oorzaak van het geweld van
fundamentalisten. Andere verklaringen, zoals ressentiment ten aanzien van de
hegemonie van de westerse cultuur en hun armoede en ontwikkelingsachterstand,
betreffen factoren die deze zelfhaat vergroten - en daarmee de neiging om de
wereld daarmee op te zadelen.
Met al zijn beroep
op God, de Bijbel of de Koran, blijft een fundamentalist fundamenteel met
zichzelf bezig. Dat is wankele grond om op te staan, wat angst oproept.
Aanslagen zoals op de Twin Towers moeten het instortingsgevaar bezweren.
Ground
Zero is het gevolg van de zero-ground van de fundamentalistische
overtuiging.
22-12-2001 Woord & Dienst
|