-- MOCHT U op deze pagina gekomen zijn op zoek naar Europees materiaal over
het omgaan met diversiteit, of wilt u meer algemene achtergrondinformatie
over hoe levensbeschouwelijk onderwijs op school wordt georganiseerd:
klik dan hier
(opent een nieuwe sub-website)
Actief pluralisme is een modeterm sinds Steve Stevaert - in zijn
goeie dagen - hierover een boek redigeerde. Het zou de remedie zijn tegen
de negatieve krachten die met de multi-culturele samenleving samenhangen.
Typisch voor actief pluralisme is dat het de diversiteit niet schuwt, maar
probeert te activeren als positieve kracht. Dus: niet zo simpel als het
lijkt (passief het pluralisme accepteren lijkt al moeilijk genoeg), want
levensbeschouwingen (en godsdiensten) zijn niet
allemaal gelijk en de grootst gemene deler van alle
levensbeschouwingen is eigenlijk maar heel klein. En er zit nogal
wat explosief materiaal in levensbeschouwingen (waardeoordelen bijv.).
Zeker in het levensbeschouwelijk onderwijs komt dit geregeld aan het licht.
Goedbedoelde ontmoetingen leiden soms tot verrassende ruzies,
uitwisselingen tot spanning; Vanaf deze pagina zijn enkele opstellen
hierover ter beschikking. De link met de paginas over de
postmoderne filosofie en mijn protestantse evaluatie daarvan (m.n. van
het concrete differentiedenken, waarin de
verschillen niet worden uitgewist, maar positief geactiveerd) moge
duidelijk zijn.
Zeer belangrijk lijkt mij dat iedereen die zich op dit terrein
beweegt, beseft dat er automatisch een versterking optreedt van de
duidelijk afgebakende en georganiseerde standpunten (= gevestigde
levensbeschouwingen, m.n. de religies). En ten tweede dat de
vraagstelling al voor een groot deel de mogelijke antwoorden bepaalt. Ik
noem dit - geïnspireerd door Patrick Stouthuysen - het
Jan Leyers effect
laatste update
Tuesday, 24 October 2023
|