in het in de hoofdtekst aangehaalde themanummer van ‘Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen’ 2005/1, dat geheel gewijd is aan de basiliek van Scherpenheuvel, staat een heel interessant artikel over de symboliek van de bouw. Omdat ze zo veelzeggend is, hier een afbeelding die alles zegt. De plattegrond van Wenceslas Cobergher. De vestingstructuur is duidelijk, maar ook de tuin is aanwezig. Daaronder nog enkele foto’s genomen uit het themanummer, waarvan ik de historisch-theologische artikelen onderaan deze pagina overneem (PDF-reader).
Het hele nummer kunt u (kon u) gratis bekijken/downloaden op
http://www.tento.be/sites/default/files/tijdschrift/pdf/OKV2005/Scherpenheuvel.pdf

Natuurlijk moesten de wonderen goed in de verf gezet worden. Hier een ‘historie van de mirakelen’ uit 1606, daarna een heel sjieke lofprijzing op Maria van de hand van niemand minder dan Justus Lipsius.



Artikelen uit Openbaar Kunstbezit Vlaanderen 2005/1
Pages from OKV_2005-1_Scherpenheuvel
Maurice Merleau-Ponty (1908-1961).








Olivier Roy (


Peter Berger (1929-2017) was een invloedrijk godsdienstsocioloog. Zijn boek uit 1967 The Sacred Canopy vestigde zijn naam op dit terrein. In dit boek combineerde hij de secularisatiethese van Weber met zijn eigen visie op religies als ‘sociale constructies’. Al snel zag hij de blikvernauwing. In de jaren 1990 stelde hij dat Moderniteit leidt tot pluraliteit (als feit) op religieus terrein en dus tot de vaststelling dat men niet meer op dezelfde manier religieus kan zijn als vroeger, nl. vanzelfsprekend. Dit kan vervolgens zowel tot relativitering als tot fundamentalisering van het religieuze leiden. Secularisatie is dan een optie (Europa), maar geen dwingend gevolg.
‘Onze Lieve Heer op zolder’ is de negentiende eeuwse naam van de schuilkerk die de rooms-katholieken in de zeventiende eeuw inrichtten op de zolder van een groot (gecombineerde) herenhuis aan de Amsterdamse Oudezijds Voorburgwal. Van binnen een kerk, van buiten niets bijzonders te zien.