Levensbeschouwelijk onderwijs op school.

Dit materiaal plus nog veel meer opnieuw geëdited: https://lbv.wursten.be/
 

 

home

 

Sinds ik mij in de scholen van het openbare net (2001) beweeg, eerst als leerkracht protestantse godsdienst en sinds enkele jaren als inspecteur, heb ik me bezig gehouden met de vraag hoe de godsdiensten kunnen bijdragen aan het pedagogisch project van de school (m.n. van het GO!), waarin het actief pluralisme nadrukkelijk wordt aanbevolen. Dat is niet zo simpel als het lijkt, want de godsdiensten zijn dus niet allemaal gelijk en de grootst gemene deler van alle levensbeschouwingen is eigenlijk maar heel klein. Daarom verzamel ik vanaf deze pagina enkele opstelletjes die ik hierover heb geschreven. De link met de paginas over de postmoderne filosofie en mijn protestantse evaluatie daarvan (m.n. van het concrete differentiedenken, waarin de verschillen niet worden uitgewist, maar positief geactiveerd (schreef ik in 2009; nu zou ik zeggen: waar we proberen het uit te houden in het verschil) moge duidelijk zijn.

Naar aanleiding van het hoofddoeken verbod van het GO! (september 2009) schreef ik twee stukken.

Hier iets over het godsdienstonderwijs zoals het binnen het huidige wettelijk kader in Vlaanderen wordt aangeboden en hoe het daar ter discussie wordt gesteld.

Europa heeft zich al diverse malen uitgesproken over het belang van levensbeschouwelijk onderwijs op alle scholen, niet alleen op de vrije scholen. Een onderzoek (REDco) peilde naar hoe leerlingen (tieners) er zelf over denken. Ik heb wat zaken bij elkaar gezet.